2 spor motorvej bliver til 1 ...

2 spor motorvej bliver til 1 ... SvendP
hvad gør du? - spærrer for andre så vi alle skal holde i én lang kø eller udnytter begge vognbaner og fletter?
Dag efter dag oplever jeg disse selvbestaltede vejbetjente rykke ud i spor to og sørge for at køen bliver endnu længere.
Det er bare så fladpandet, man får finger og horn og en eller dag sker der sgu et sammenstød.
Der er to vejbaner udnyt dem!
Kør forsigtig!

Hvordan bliver spg
den samlede kø længere?

Jeg mener om der er een kø i eet spor eller om der er er samme antal biler fordelt i to køer som skal gennem samme sluse, kommer vel ud på eet gør det ikke?

Psykologisk kan køen måske virke længere hvis den holdes i eet spor, men i virkeligheden er den ikke længere. Man kan lige så godt flette først som sidst.

I princippet kan det vil være en fordel hvis insnævringen kommer efter en afkørsel. Hvis man holder køen i venstre spor kan folk komme af.

Bl.a derfor tror jeg faktisk at trafikken som helhed afvikles bedst hvis alle fletter så tidligt så muligt, men jeg vil da gerne høre argumenter for det modsatte.

Elementært cand.traff.
Således bliver den samlede kø længere: Det er jo indlysende, at 1 spor med 1000 biler er dobbelt så lang som 2 spor med 1000 biler. Derfor bliver den samlede kø selvfølgelig længere. Antal biler er jo konstant i eksemplet. Lad os lippe for disse selvbestaltede trafikvogtere, der tror at de skal spærre for den bagfra kommende trafik ved at lægge sig og blokere begge vognbaner.

Jeg håber spg
at du ironiserer over trådstarterens logik.

Ellers burde du kalde dig cand.stupid

Forventning SvendP
Jeg havde ikke forventet at du ville forstå det, men du er nok osgå en af disse "vejbetjente" - men hold venligst ind til siden, når jeg kommer forbi.
Jeg springer aldrig køen over i et supermarked, fordi man her skal standse og betjenes.
Ved en indsnævring fletter du og er igennem.

Helt elementært Fletmeister
Når der bliver ved med at være skvaddernakker i Tuareq, Q7, X5, og lignende der absolut skal HELT frem i den bane der lukkes og myre sig ind foran dem der har flettet for længe siden.
Så vil der altid være nogen der får nok af at holde stille i den bane der skal flettes ind i, p.g.a. de omtalte skvaddernakkers flabede teknikker til at ignorere andres behov for at komme frem.

Det er simpel logik for perlehøns og det fatter nogen af dem der sidder bagest i køen ikke en hat af.

De fremadstræbende pressere helt fremme ved afspærringen ved sq godt de er nogle dumme svin, det ignorerer de bare for sådan er de også inderst inde.

Læg mærke til at når der er en der trækker ud og spærrer for dem der vil helt frem og presse, så går der lige lidt - så begynder det hele at rulle for så skal køen ikke ned og holde stille for at lukke en presser ind helt fremme ved skiltene.

Logisk, logisk ,logisk

Hvis ALLE..... guldfinn6340
- holdt korrekt afstand
- fordelte sig i de to spor
- flettede korrekt
ville det fungere med to spor.

Men så længe ingen holder afstand vil det ikke komme til at fungere.
Så længe der er nogen der mener deres tid er mere vigtig end andres tid vil det ikke komme til at fungere.

Så jeg vil da meget hellere køre frem i et spor hvor alle kører 50-70 km/t, end i to spor hvor de i det ene spor bevæger sig med 30-50 og det andet med 0-30 km/t.

Hvilken metode mon vil få flest biler igennem på en given tid?

Hvis alle kørte efter reglerne ville tingene fungere. Man da ingen kører efter reglerne fungerer det kun nogenlunde når nogen påtvinger "kø-tyvene" at blive i deres positioner.

Er der ingen der stopper dem der kun tænker på sig selv går tingene ret hurtig i stå.

Du må..... guldfinn6340
komme fra et eller andet Utopia.

Da ingen holder korrekt afstand vil din "køren udenom" altid forvolde at en hel masse andre bilister kommer til at holde stille.

Problemet er jo nok nærmere at hvis alle kørte optimalt, også efter "din model" ville du ikke komme hurtigere frem end du vil ved at holde dig til det ene spor.

Hvis din model blev opfyldt trak hver anden bil i 2. spor og blev liggende der uden at overhale, og dem der blev i 1. spor skulle selvfølgelig holde deres plads uden at køre frem og lukke hullet. Så var alle nemlig hvor de skulle være når de kom frem til indsnævringen. Og der kunne være et håb om at alle kom gennem indsnævringen med den mest optimale hastighed.

Men da det jo er ganske moderne i dansk trafik kun at tænke på sin egen fremkommelighed går tingene ret ofte i hårdknude.

Det er smak.
Det er da kun i dit hovede der er forskel på om man skal standse eller ej. Det centrale er da at to spor bliver til eet spor. Om man så standser eller ej er da uden betydning. Det du gør svarer fuldstændigt til at du springer køen i supermarkedet over. Her sider du bare ikke beskyttet i din bil, men folk har muligheden for at sige noget til dig.

Du siger jo selv at hvis man ikke skulle standse helt om i kassekøen, men bare gå langsomt igennem, så ville du løbe uden om dem foran dig!


'Ved en indsnæring fletter du og er igennem.' Det er forkert - der kan ikke komme lige så mange biler gennem eet spor som der kan i to. DET er da elementært. Det er jo derfor der opstår kø. En kø som du insisterer på at snyde, og folk der synes det er forkert er politibejente!

Du virker ikke for kvik, så lad mig bruge lidt mere tid for at forklare dette simple system. Forestil dig at du kører på motorvejen, og der kommer et skilt med at det højre spor er blokeret 1000 m længere fremme og i venstre spor køres der langsomt, mens højre spor frem til blokeringen er frit fordi folk har trukket ind. Foran dig har længe kørt en blå Audi. Den trækker ud til venstre og går dermed kraftigt ned i fart. Du fortsætter i højre spor og overhaler dermed 50 biler inden om inden du fletter. Vi må da så være enige om at du har snydt den blå Audi og de 49 andre biler?

Så kan du sige, og det er vist det du gør, at alle bare kunne vælge et spor og så flette. Det er også rigtigt nok, HVIS der er få nok biler til at dette kan lade sig gøre uden at farten går kraftigt ned. Men det er jo ikke den situation du beskriver. Det er nødvendigt med en fartnedsættelse.

Dvs. du snyder i køen når du forsætter i højre spor. Og du ved det jo godt. Men du fokuserer udelukkende på at folk bliver forargede over din køkultur og at nogle vil hindre dig i at du på deres bekostning kommer hurtiger frem.

Vi du, i de tilfælde hvor køen er fordi motorvejen ender i et eensporet lyskryds, søge mod højre med det samme?