Bør 18 årige hav lov at køre bil?

Bør 18 årige hav lov at køre bil? komododragon
Så skete det igen. En kun 18 årig vanvidsbilist dræbte en cyklist. Han menes at have kørt op til 140 km/t på landevej!

Der sker simpelthen for mange ulykker med de helt unge drengerøve. De kører som død og helvede og det er desværre ofte andre der må betale med livet for deres vanvidskørsel. Jeg mener at mange 18 årige simpelthen er for umodne til at køre bil. De synes bare det er skideskægt at trykke sømmet i bund uden at tænke over konsekvenserne af at de har kontrollen over et tons metal med høj fart som potentielt kan dræbe.
Jeg synes at alderen for hvornår man kan få kørekort burde sættes op til et sted mellem 20 og 22 år.
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-4997138.html

Selvfølgelig. Mjølner.
Men måske skal de bare have lov til at køre motorsvage biler, som reglen for kørsel med motorcykkel er allerede nu.

Det tror jeg ikke hjælper komododragon
de vil stadig køre vildt i dem. Man ser mange helt unge drengerøve køre rundt i de mest faldefærdige gamle lig. Men det afholder dem ikke fra at køre som vanvittige.

Man modnes meget i den alder og der er stor forskel på folk fra de er 18 til de er i starten af tyverne. Ikke mindst vil en tyveårig tænke mere over ansvar og konsekvenser end en 18 år (generelt set).
Desuden er langt de fleste 18-19 årige ikke afhængige af at have en bil.

Er bange for at den så skal op på 25 år miss-mee
....i hvert fald for "mænd" før det nytter noget. Jeg er pt ved at tage kørekort og jeg er noget overrasket over de knægte jeg tager det sammen med. De er mindre modne end min 11 årige datter!

Selvfølgelig findes der modne 18 årige knægte (jeg kan ikke kalde dem mænd...det lyder ikke rigtigt), men mit indtryk er at størsteparten er meget umodne og faktisk halvfarlige i trafikken.

Samtidig er det lidt vildt hvis man skal være så gammel for at tage kørekort...ved det sq ikke, alligevel *ss* ...mee

Der er simpelthen nogle som aldrig komododragon
burde have et kørekort overhovedet. De værste er dem som kører som død og helvede, men som selv mener at de kører bedre en gennemsnittet og at de farlige situationer opstår fordi de andre medtrafikanter er nogle fjolser.
Det er en tåbelig brian-agtig indstilling.
For det første kan alle lave fejl eller være uopmærksomme og for det andet opstår der hele tiden uventede situationer i trafikken og så skal man kunne nå at reagere.

I den her situation var det ganske vist cyklisten der var uopmærksom. Imidlertid var der en god chance for at bilisten kunne have nået at reagere hvis han havde kørt forsvarligt.

Mener stadig ja. Mjølner.
Det vil være noget lort at mange skal undgælde for de få der ikke har lært ansvarsfølelse fra deres ansvarsløse forældre....... for det er jo i bund og grund det det hele handler om "ansvar".

Og de "fortabte vil være farlige uanset hvad de er udstyret med, lige fra Ecco sko, til GTI bilen.

Ja, men det gør de jo ikke... miss-mee
....kører forsvarligt. Jeg bor i en mindre landsby og folk kører gladeligt 80 km/t gennem vores lille hovedgade. Det gælder både lastbiler, brian-bongotromme-i-bimmer og forældre med børn til og fra den lokale skole. Sidstnævnte undskylder sig med, at de er nødt til at løre børnene pga. trafiksituationen i byen (ja, de skaber den jo selv!)

Suuk, jeg ved snart ikke om jeg har lyst til at blive billist *ss* ...mee

Noget pjat at kønsdiskriminere. Mjølner.
Pigerne der lægger make-up samtidig med de SMS'er er akkurat lige så farlige som den unge gut der tror han skal afløse Michael Schumaker hos Ferrari F1!......... ingen af dem har lært at alt det vi foretager os har konsekvenser.

Det svarer jo til at spørge Anonym
om mænd skal have lov at få børn med baggrund i Tøndersagen!
Momentan harme, der hurtigt ryger ud i glemslen igen!

Mon ikke der er flere unge... miss-mee
...der kører for stærkt og uansvarligt end der er mænd der misbruger børn? ...mee

Den sammenligning forstår jeg ikke komododragon
jeg mener bare at aldersgrænsen med fordel kunne hæves et par år. Faktum er jo at de helt unge mænd er stærkt overrepræsenteret i ulykkestatistikkerne. Kunne man redde en masse menneskeliv ved at hæve aldersgrænsen for hvornår man må køre bil fra 18 til 20 år, så kan jeg ikke se noget problem i det.

Dem har jeg så ikke været ved at... miss-mee
...blive kørt over af. Og jeg tror faktisk at piger i den alder er mere modne og ansvarlige i trafikken end knægtene (det viser statistikken vist også) ...mee

Sådan burde det være komododragon
men virkeligheden er ofte en anden. Jeg tror man kunne spare en del menneskeliv ved at hæve aldersgrænsen et par år.

En ting er opdragelse en anden ting er modenhed. En 20 årig er som regel væsentligt mere ansvarsbevidst end en 18 årig drengerøv der bare synes det det giver et fedt sus i maven at drøne afsted med 140 i timen på en smal vej.

Så burde du fandeme. Mjølner.
Åbne dine øjne, hvis det er muligt på grund af mascara....... eller har du en anden dagsorden der forbyder dig at se virkeligheden i øjnene ?.

Så oplys mig... miss-mee
....øs af din visdomkilde ...mee

Da jeg har. Mjølner.
Levet af at køre lastbil siden 1977 (uden ulykker) har jeg kigget ned i en del personbiler, og det har været både sjove, og skræmmende ting jeg har set foregå !.

Rart med et argument fra din hånd... miss-mee
...det virker mere overbevisenende end bandeord:-)

Det er muligt at meget unge kvinder roder rundt i deres biler, men laver de ulykker (udover parkeringsskader)? ...mee

Trafikanten på 20. Mjølner.
Er ikke meget mere trafikalt moden end trafikanten på 18, muligvis snarere tværtimod..... for trafikanten på 20 mener virkelig at vedkommende er både voksen og følsom, og allerværst usårlig.... hos trafikanterne på 18 kan det oftere være en skræmmende oplevelse første gang de bliver sluppet løs alene i en bil, og det resulterer i respekt hos størstedelen.

Alle. Mjølner.
Laver ulykker!..... men vil du til at diskriminere gør du bare ondt værre...... hvordan ville du F.eks selv have det hvis du altid fik at vide at alt du foretog dig kun er til fare og besvær?...... er det så ikke bedre at lære at alt vi foretager os har konsekvenser, for os selv eller andre ?.... tror du Feks ikke der havde været flere cyklister i live hvis de var blevet forklaret at lastbiler og cykler er en farlig coktail, i stedet for at fulde dem med lort som : uanset om i bliver kørt ihjel, og det er jeres egen skyld...... er det altid chauffører i lastbilen der bliver klapset af for det !!!....... sygt ikke ?..... vi har alle et ansvar for at passe på os selv og andre.

De ikk 18 år i bil skyl Arab
De gamle kvinne skyl, hun svinge og bang

Delvis enig... miss-mee
... mit princip i trafikken er at det nytter ikke noget at have ret, hvis man er død!

Men er kære unge mænd, der kører rundt med for meget testeron, party-drugs og en endnu ikke færdig udviklet hjerne ikke for farligere i trafikken end pigerne?

Det er jo ikke for sjov at en ung mand skal betale mere i forsikring end en ung kvinde. Jeg mener oven i købet at der er forsikringsselskaber, der ikke vil forsikre mænd under 25 år og som tager mere for mænd under 30 år end resten af deres kunder....mee

Ikke et spørgsmål om alder, kaiogkaren
men om modenhed.

Hvis du nu tæller hvor mange nye bilister simon-says
på 18 år, der kommer på gaderne hvert år, og regner procenten af trafiktåber ud. vil du ganske sikkert blive overrasket.

- Den aldersgruppe som kører mest skod, er fra 20-23 år. Det beror nok på at de føler sig "rutineret".

*FB*

Hvis man skulle følge din tankegang irene54
til ende, så vil jeg også slå et slag for at gamle mennesker burde enten frakendes kørekortet tidligere end idag eller at de mindst 1 gang om året burde tage køreprøve.

De farligste situationer jeg har oplevet i trafikken er i de fleste tilfælde forårsaget enten manden med den bløde hat, hornbriller og cigar, eller "bessemor" der voldtager rattet og er ved at have stukket hovedet ud igennem forruden.

Unge Brian'er i gamle bimmere ved jeg hvordan jeg skal forholde mig overfor - pakke mig væk, hurtigst muligt, men de andres handlinger er sværere at forudse.

Den med gamle mennesker er en myte komododragon
De har vist sig at være bedre bilister end deres rygte og iøvrigt skal de op til køreprøve når de fylder 70 år, 74 år, 76 år, 78 år og 80 år. Efter de 80 år skal de testes hvert år. Så de bliver testet grundigt og dem som er døve, blinde og senile bliver sorteret fra. Så der tror jeg ikke der noget problem.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/10/01/151521.htm


Virkeligheden er jo også den at det meget ofte er brian-typerne der er involveret i ulykkerne. Hvor ofte hører du at en ung mand med alt for høj fart er skyld i en dødsulykke i forhold til at en ældre mand eller kvinde er det? Du må give mig ret i at det er førstnævnte der er den typiske dødsbilist.

Det der med at man kan tage sine forholdsregler hvis der kommer en ung brian...ja og nej. Kommer du cyklende og sådan en nar kommer brølende hen over en bakketop med høj fart, med høj musik og et par genstande i blodet, så er der sgu nok ikke ret meget at gøre.

Sidste år var der således en 18 årig dreng der havde lånt sin fars bil. Han pløjede lige direkte ind i en flok cyklister og dræbte flere af dem. Han kørte vist omkring 80 km/t. Jeg kender udmærket den vej han har kørt på og har både cyklet på den og kørt på den i bil. Jeg kan kun sige at det fuldstændigt uansvarligt og vanvittigt at han har kørt med den fart på denne lillebitte snoede og bakkede vej.

Kan kun konstatere irene54
at myten færdes lystigt på de veje, på hvilke jeg kører når jeg skal på arbejde.

Kan ligeledes kun konstatere at myten kører 60 km/h, der hvor man må køre 90 - men hvor der er dobbelt optrukne linier, så en overhaling er altså ikke mulig.

Jeg kan ikke tælle hvor mange gange denne myte har været årsag til vilde og hasarderede overhalinger, men hvor det indtil videre er gået godt, så myten lever videre.

Udtalelser kunne forhinder ulykkerne Bimmer ILP
Psykologtest eller en udtalelse fra venner, familie
og bekendte kunne forhindre ulykkerne. Udtalelserne
skulle give under straffeansvar!

Hvis personen er en bullerbasse, der pisser på
omgivelserne. Så skulle personen aldrig have et
kørekort.

Teori, lægeerklæring, udtalelser, psykologtest
og køreprøve giver tilsammen en mere sikker
trafik. Desuden bør sukkersyge ikke have et
kørekort, for de kan få insulinchok i trafikken.

Irriterende men ikke farligt komododragon
Det er da irriterende når folk ligger og snegler sig afsted, men det er jo ikke farligt. Det er derimod dem som foretager hazarderede overhalinger - de er langt større narrerøve end gamle fru Hansen der kører 60 hvor hun må køre 80.

Hvad iøvrigt med traktorer og mejetærskere? De kører da endnu langsommere.

Jo, ser du irene54
til forskel for myten, er traktorers og mejetærskeres førere af en sådan kaliber, at de ser sig omkring; når de konstaterer at der er nogen bag dem, trækker de ud i rabatten, så vi andre kan komme forbi.

Du har da helt ret, at den der foretager hasarderede overhalinger er som minimum en nar - men når nu myten fylder det hele og kører for langsomt kilometer efter kilometer, må jeg ærlig tilstå at jeg selv føler mig meget fristet til en hasarderet overhaling.

Accepter dem komododragon
Forskellen er vel også at vi ved at traktoren eller mejetærskeren ikke KAN (MÅ ?) køre stærkere samtidig med at vi ved at de er nødt til at være der fordi de har et job de skal passe. Hr. og Fru Hansen er bare på sightseeing og har alt den tid de skal bruge - antager vi ihvertfald. Men måske de bare kører så hurtigt som de føler det er forsvarligt for nogle med deres syn, hørelse og reaktionsevne. De har jo også været unge engang, ligesom vi (forhåbentlig) bliver gamle engang. Til den tid synes vi måske det er rart at vi stadig kan få lov at køre bil, selv om vi ikke kan køre helt så friskt til som da vi var unge.

Lad være at hidse dig op over det. Der skal være plads til mennesker i alle livets faser. Generelt synes jeg der er en tendens til folk hidser sig fuldstændigt vildt op i trafikken. Sådan ville de aldrig opføre sig i et supermarked eller et andet offentligt rum. Det eneste de får ud af det er dårligt humør. Jeg fatter ikke at folk gider hidse sig selv helt derop - og så er det også hamrende farligt at have det adfærdsmønster bag rattet i en bil. En pilot ville aldrig få lov at have sådan et adfærdsmønster og de har ellers så rigeligt med forstyrrelser og forsinkelser i deres fartplaner.


Vi bliver jo alle gamle en gang (forhåbentlig) og så vil vi s

Her rammer du noget helt rigtigt irene54
det er din udtalelse om deres syn, hørelse, m.v.
Kan de ikke se eller høre, har de intet at gøre bag et rat.

Iøvrigt vil jeg sige, at jeg hidser mig ikke op, jeg kan højst blive irriteret i et par minutter, men så skruer jeg op for Pavarotti og vennerne, og så pyt med at man må snegle sig afsted.

Min egentlige grund til at jeg fremkom med disse betragtninger er, at det er altid de unge, der får skyld for alting - og jeg mener fortsat at lille Brian i sin gamle Bimmer er mere forudsigelig end myterne.

P.S.
Lad være med at komme med en kommentar om at jeg ikke er gammel nok - min alder ses efter mit navn.

Jo men vi ser på statistikkerne komododragon
så siger de jo sort på hvidt at de helt unge mænd er involveret i uforholdsmæssigt mange ulykker. Noget skyldes manglende rutine og den skal man selvfølgelig have et sted fra, noget skyldes kådhed og det er her jeg mener at man med fordel kunne hæve aldersgrænsen et par år - der er jo en grund til at børn ikke må køre bil, de er kåde og uopmærksomme.

Statistikkerne synes ikke at antyde at ældre mennesker skulle være involveret i specielt mange ulykker. Desuden siger de at det er de midaldrende bilister der kører allerbedst, så jeg skal nok lade være at antyde noget :)

Ja, statistikken siger irene54
at det er de unge - men har du aldrig været udsat for at du blev "ramt" af en af myterne, men da vedkommende tilbød en pæn kontant sum for at sagen ikke skulle meldes til forsikring og/eller politi, kom denne hændelse aldrig med i statistikken?

Jeg er vidende om adskillige tilfælde hvor denne fremgangsmåde er blevet anvendt; godt nok ikke overfor mig men overfor gode kolleger, hvis ord jeg stoler på.

M.h.t. aldersgrænsen - kan stadig ikke følge dig. Jeg fik mit kørekort som 16-årig (boede i USA på det tidspunkt) og syntes dengang ligesom nu at det var en OK alder at få et kørekort i.
Min datter som har samme alder vil jeg til enhver tid betro min bil, såfremt det var hende tilladt at køre.
Jeg er overbevist om at det er den enkeltes personlighed og adfærd der giver sig udslag i om man som ung er en dårlig bilist eller ej - ikke nødvendigvis alder.

De bør modenhedstestes Fnidder
Der bør knyttes en modenhedstest til unge 18.årige, således man kan nægte vildbasserne, der tænker som en åndspygmæ, en kørekort indtil de er blevet mere modne mellem ørerne.

Mange af dem der kører med et lig mellem ørerne, skaber desværre også mange lig i trafikken.

enig i skod bilister...... blues
Du har sgu ret, der er mange yngre skod bilister...De fleste ældre er udmærkede bilister,de er ansvarsfulde og rutinerede, men bliver opfattet som " farlige i trafikken " præcis fordi de ikke tager chancer og kører ræs. Jeg er pisse sur over den hets det ser ud til de ældre bliver trukket rundt i, men hvad skal man gøre. Det er noget svineri at visse prøvesagkyndige har den holdning, at de skal bare skal fjernes fra trafikken fordi de har en forkert dåbsattest.....

det er sygt.... Blues
Det er mere end sygt.Cyklister og motordrevet køretøjer i trafikken er en pisse farlig coktail. De laver meget lort for mange bilister uanset om de selv vælter på cyklist fordi de har for meget fart på og det desværre sker foran en bil der holder stille, bliver bilistet klapset for. Komme til et retssag om fx. skyld, ja da lyver de cyklister og bilisten bliver klapset for det og i værste fald ryger kørekortet .....Det er diskriminerende ad helvede til....og sygt

nej til 18 årige bilister Blues
De er jo fandme ikke engang voksne nok til at tage vare på sig selv, så hvordan skulle de bære sig ad med at passe på sig selv og andre i trafikken....de fleste unge har ikke pejling om hvad det vil sige at køre bil i trafikken, du har ret i de synes bare det er skideskægt, men det er sgu skide farligt.....

skyl ......
Okay.....??????