De 10 største slankebrølere

De 10 største slankebrølere *mig*
1. Du springer måltider over
En dårlig måde at tabe sig på, for du kompenserer typisk for de sparede kalorier ved at spise mere på et senere tidspunkt. Rådet er altid at spise tre hovedmåltider og to mellemmåltider i løbet af dagen.


2. Du køber ind på tom mave
Dårlig idé. Lavt blodsukker giver lækkersult, og derfor ryger flere søde og fede sager ned i indkøbskurven. Spis derfor inden indkøb og følg en indkøbsseddel.


3. Du snacker for usundt
Riskiks, rosiner og franskbrød sender blodsukkeret på rutsjeture. Spis i stedet et godt mellemmåltid, som mætter i længere tid - f. eks. groft brød med mager ost.


4. Du hyggespiser om aftenen
Problemet er, at kalorierne kan lægges oven i den ofte opbrugte dagskvote.

Spis i stedet sundt og kaloriefattig snack af grønsager. Trangen efter lækkerier fortager sig hurtigt. Undgå i øvrigt alt for stillesiddende aktiviteter om aftenen.


5. Du kaster dig over nye kure
Lad være med at zappe rundt mellem forskellige slankekure. Det eneste, som hjælper i længden, er at lægge kosten om og motionere noget mere.


6. Alt brød, ris og pasta er forbudt
Problem: Din kost bliver præget af afsavn og er derfor svær at praktisere i den virkelige verden. Samtidig går fordøjelsen i stå, overskuddet daler, og du risikerer generelt at få det skidt. Løsning: Giv dig selv plads til kulhydratkilderne, men spis dem med måde.


7. Du rører dig for lidt
Hvis man rører sig for lidt, er der ikke plads til større madudskejelser. Men det bliver der, hvis du går en rask tur, dyrker boldspil med børnene eller cykler på arbejde. Prøv at motionere en time om dagen.


8. Du er for social
Socialt samvær involverer alt for ofte kalorierig mad og drikke. Overvej om samværet ikke kunne foregå på en mere aktiv måde som en cykletur, kanotur eller en gåtur langs stranden.


9. Du drikker kalorierne
Masser af kalorier ryger indenbords med drikkevarer. Styr uden om sukkerrige drikkevarer som sodavand, saftevand og juice. Begræns desuden mængden af alkohol til nogle få genstande om ugen.


10. Du spiser blød, energitæt mad
Fødevarer uden fast struktur giver ikke fordøjelsessystemet noget at arbejde med. Spis så groft som muligt - f. eks. fuldkorn og grove grønsager i stedet for konsistensløse salatgrønsager. Spis skært kød i stedet for hakket, fast ost i stedet for smøreost og hel frugt i stedet for juice.


[s][s][s]