Er børnehaveklassen overflødig?

Er børnehaveklassen overflødig? hannah1
Jeg er mor til en pige, der skal begynde i børnehaveklassen efter sommerferien. da jeg kom i skole, var det direkte ind i 1. kl., da var der ikke noget, der hed børnehaveklasse.

Hvad mener I om børnehaveklassen - er den overflødig, eller er den nødvendig for at børnene får så "blød" en overgang som muligt til den "rigtige" skole?

Jeg synes, at det er en glimrende idé, men vi er et par stykker, der er rygende uenige. Hvad taler for/imod børnehaveklassen?

Hej, hej ...

uden at have patent på det rigtige susanne.larsen
så syntes jeg personligt at børnehaveklasse (eller 0'de som det hedder nu *S*) er godt.


Børnene lærer deres klassekammarater at kende, de lærer at sidde stille i mere end 10 minutter af gangen - de bliver forberedt til den "rigtige skole" - og lærer skolen at kende. Den skole mine børn gik på lavde tema uger på tværs at klasse-niveauer - det indebar at dem fra 0de og f.eks 5/6 skulle arbejde sammen på et projekt, og mobning var der ikke meget af fra de store klasser mod de små.

For Futte^
Hej.

Jeg er for børnehaveklassen. For eksempel er der mange børn i 5-6 års alderen der kan have svært ved at sidde stille ved et bord og høre efter, i så lang tid af gangen.
Og ja, det er også en blød overgang, og det tror jeg også er rigtig godt for børn i den alder.
Jeg kom selv i skole som 5-årig, og havde godt af det år til at lære og sidde stille :)

- Futte^

Nej bestemt ikke krampen
de er ikke overflødige.

Grunden til jeg mener at O. klasserne skal eksistere er, at som du selv er inde på, at det er en blød overgang til den faglige skole.

Når jeg skriver faglig er det med henblik på, at jeg finder det slemt, at man allerede i O. klassen starter op med dette - Da jeg netop her synes, at det SKAL, være en eftergivelig overgang, hvor det enkelte barns sociale kompetencer bliver prioriteret i et samspil og styrkes.

Jeg er med på, at det er en indkørsels fase, men mener børn skal have lov til, at være børn - tid til at være sammen, fordybe sig, blive set, hørt og mødt af voksne, der har muligheden til, at forholde sig med respekt og omsorg for børnenes udvikling.

Ikke alle børn er ”heldige” at komme i samme klasse, som dem, de gik i børnehave med – mange børn i dag oplever en stresset hverdag fra hjemmet - børnene er efterhånden samfundets børn, derfor SKAL der større fokus på, at give tid og frirum i O. klassen så muligheden for at tilstræbe eller tilegne sig viden om deres egen identitet. – Deres nysgerrighed vil blive stimuleret og viljen til, at udvikle sig vil blive en naturlig lyst og ikke en pligt.

Konkurrencen, ræset osv. om dygtighed, faglighed m.m. kan hurtig komme.

:) Krampen

Jeg giver dig ret. hannah1
Børn skal have lov til at være børn så længe som muligt.
Jeg har netop i nyhederne på BBC, at et par politikere derovre er imod den engelske model, hvor børnene faktisk begynder i skolen som 5-årige. De synes, at det faglige skal starte ved 7-års alderen. Og det kan jeg kun give dem ret i.

Hej