Frelse/fordømmelse

Frelse/fordømmelse MalteFnalte
Det siges, at man til enhver tid kan komme til gud, uanset hvad man har gjort inden da. Selv på dødslejet er det ikke for sent at vende sig til gud. Alt kan tilgives, hvis man i sandhed angrer.

Kun én ting gives der ikke tilgivelse for : at spotte helligånden! Dette medfører evig fortabelse, uanset hvor meget man angrer bagefter[:O]. Er der nogen, der kan give mig en forklaring på dette? Synes bare at det virker lidt underligt (der ER vel større forbrydelser i verden end at sige "æv bæv du er dum" til helligånden).

MalteFnalte

Ånden anonym
Min påstand er folk der spotter hader livet. Hader de livet, har de ingen holdning til livet. idet min påstand er det nemmeste at hade, og hadet kommer af dovenskab. Alle etiske og moralsk forkastelige forbrydelser kommer fra åndelig dovenskab. Når man spotter er det et syptom på hvad der er galt - der ingen begrundelse for at spotte, sit syn på og iagtagelse, istedet kan man selv gøre noget.

der findes mange former for dovenskab sveland
så når en kritiker, kritisere, jamen så bør man være retfærdig, og undersøge, om der er noget om det.
i stedet for at smide det hen som, han er doven, han hader livet, ham gider jeg ikke beskæftige mig med.
så bliver man i hvertifallet ikke selv klogere.

en doven væsen, smidder også bare andre mennesker ned i en kasse, så han ikke behøver at tænke så meget over forskelligheder.
dovenskab, vil jeg sige. og som du også siger det, er man doven, gider man heller ikke rigtigt livet

du har dog ret i at man kan se på verden på mange måder, for er glasset halvt fuldt eller halvt tomt?

var det en til mig? anonym
Skrev jeg noget forkert?

Jeg skrev om holdninger til livet. anonym
Spotte er at gøre nar af ting, i dette tilfælde religion, af dovenskab gider man ikke at sætte sig ind tingene, og de menneskelige spørgsmål de beset indholder. Vi er enige i dette. Jeg mener jo ikke at fordi man er ateist, ikke kan være moralsk og etisk sund, eller at kristne ikke kan være det modsatte hvad angår moral og holdninger. Jeg skriver blot, at hvis man bespotter helligånd, er man doven.

nu står der ikke så meget om helligånden sveland
i bibelen.
så der er jo ikke så meget at gøre grin med.

vel den eneste form for superkrafter de kristne kan have?
gad vide om det kommer i det næste nummer af MARVEL COMMICS?

"Super kristen" hmmm lyder ikke så godt som Superman....
okay der skal arbejdes lidt med navnet :P

men han kommer nu flyvende ned til jorden og laver vandet om til vin, pyha.. så er brulloppet aligevellet reddet, hvad med min gamle far, kan du ikke også lige hjælpe ham, med hans dårlige hjerte "super kristen?"

eller er det at helligånden har sådan en lille "mand" at Maria stadig er jumfru, efter et samlege med helligånden?

er det at spotte helligånden eller bare udveksling af faks? tomato... patatoes...

Nemlig sveland anonym
Hvorfor skriver du ikke bare:

qwdjiadoijado iajd dajdfjfjf fjiefjndcnle ekffkoeasojf fjcvnedsnfwnefj SJFS JCNfgofdsa

-----------------------------------------------------------------------------------------

Men dette faldt dig nemmest:

i bibelen.
så der er jo ikke så meget at gøre grin med.

vel den eneste form for superkrafter de kristne kan have?
gad vide om det kommer i det næste nummer af MARVEL COMMICS?

"Super kristen" hmmm lyder ikke så godt som Superman....
okay der skal arbejdes lidt med navnet :P

men han kommer nu flyvende ned til jorden og laver vandet om til vin, pyha.. så er brulloppet aligevellet reddet, hvad med min gamle far, kan du ikke også lige hjælpe ham, med hans dårlige hjerte "super kristen?"

eller er det at helligånden har sådan en lille "mand" at Maria stadig er jumfru, efter et samlege med helligånden?

er det at spotte helligånden eller bare udveksling af faks? tomato... patatoes...

----------------------------------------------------------------------------------------

Var der noget du ville formidle?

ja, hvornår spotter man sveland
og hvornår spotter man ikke?

er man doven, hvis man laver lidt sjov med tingene?
syndes jeg ikke.
folk har det med at indføre skrak og gru.
hvor jeg ikke syndes den høre til.
og latter har det med at drive frygten væk ;)

Provokation kan være godt anonym
og selvfølgelig kan man lave sjovt, i det rette selskab, under de rette omstændigheder osv.

Men hvilken skræk, din egen?

Dit budskab er du ikke tage seriøs, helt iorden, men det kan være formålstjenelig at beskæftige sig med det?

Ja da - Hvis du følte dig ramt ... Ellers ikke ... jalmar
´



Men på den anden side, hvorfor mente du det kunne være til dig?



Med venlig hilsen

jalmar

nå ok anonym
det var alligevel nok ikke til mig. Det var måske til again?

Spotte livet? MalteFnalte
Hvordan er dét at spotte helligånden det samme som at spotte livet? Helligånden = livet mener du? Hvad nu hvis man ikke tror på helligånden (f.eks. hvis man ikke er kristen eller er ateist), tror man så ikke på livet?

Hvad nu hvis man spotter andre ting? Er det at hade livet?

Hvad er åndelig dovenskab?

Jeg tror ikke, at jeg forstår dit indlæg.....

MalteFnalte

Ja, i den retning anonym
Det skal forståes i religiøs kontekst, hvorfor det for mange er lettere at spotte, da de enten ikke tror, eller ikke gider. Man kan godt beskæftige sig med livets spørgsmål, selvom man ikke er religiøs, man har endda nogle fordele. Men hvis man forfalder til forfladigelse og bespottelse, ja så er man åndelig doven.

Åndeligt doven? MalteFnalte
Åndeligt doven er man vel, hvis man ikke gider tage stilling til noget som helst.

HAR man taget stilling og på et tidspunkt i sit liv spotter helligånden, fordi man måske afskyer den, er man vel ikke doven men modstander. Ændrer man mening senere i livet, vil man ikke kunne modtage frelsen pga denne bespottelse[:O]. Man er evigt tabt, uanset hvor meget man fortryder det. Hvorfor?

MalteFnalte

Hvis jeg anonym
nu skriver du er en idiot, er jeg i den grad doven.

Jeg ved ikke om man er evig tabt. Men hvis man bruger sin tid på at nedgøre f.eks kristendom, eller sin tid på at tegne tegninger af mohammad, og skriver til muslimer æv bæv busseman, sure tærer i safte vand. Er sagens kerne nok den, at man ikke ændre indstilling, og begynder at beskæftige sig seriøs med hvad tro er for en størrelse. Hvad der rigtig og forkert og den slags spørgsmål.-

Det behøver anonym
ikke at dreje som tro alene, det kan være kultur, fællesskab, ja alt mulig. Men nogle er nemmest at gøre grin med og bespotte.

........ MalteFnalte
Jeg bemærker, at du ikke kan svare på dét med den evige fortabelse, men tak alligevel[;)].

MalteFnalte

Du mener vist MalteFnalte
at man da er så langt ude, at man ikke kan ændre mening senere i livet, hvis man ikke bryder sig om helligånden? Med dén indstilling er det vist godt, at du ikke er JV´er[:D].

MalteFnalte

Æv bæv- lyjse
der er mange måder at bruge sit liv på - har nogen et formål med at deltage på religionsforum..og hvilket formål..

Det kunne være, for at oplyse om sekter f.eks. jehovas vidner, og dermed forhindre andre ryger i fælden.

Det kunne være nogen er åndeligt søgende, og gerne vil lære lidt om hvem Jesus er , eller muhammed..[:)]

Det kunne også være nogen, som får en slags "udløsning" ved at håne og spotte kristne - eller Helligånden.

Nogen føler en tilfredsstillelse ved, at se det som en vigtig opgave, at finde fejl og mangler i Bibelen.

Men at spotte Helligånden, som Jesus taler om - der ikke vil blive tilgivet, er fordi den forhindrer mennesker i at komme til erkendelse af sandheden


Det er altså ikke Gud, der hverken vil tilgive eller virke omvendelse i de mennesker, der har begået denne synd. Men synden består i stedet i - at mennesker har forhærdet sig, så de ikke vil kunne omvendes.

Farisæerne, som Jesus advarer mod denne synd har set Jesu uddrivelse af en dæmon. De burde være overbevist om, at han er Gud selv, deres frelser. Men i stedet kalder de det Beelzebuls værk.

Det er altså ikke en synd mod Helligåndens person, men mod Helligåndens gerning. Og Helligåndens gerning er jo at skabe troen på evangeliet.

Synden mod Helligånden er en forhærdelse, som består i, at man i sit hjerte er overbevist om sandheden i evangeliet, men bevidst og vedholdende fornægter og fordømmer den som Satans værk.

Denne synd er en så bevidst og overlagt fornægtelse af evangeliet på trods af Helligåndens virkning, at man ikke længere vil omvende sig og at man vil forblive uomvendt til sin død.

De mennesker, der ikke føler nogen synd - vil derfor heller ikke ha` brug for nåden i evangeliet.

Tak for svaret. MalteFnalte
Så giver det straks bedre mening[:)]. Fattede ikke rigtigt, hvad det gik ud på.

MalteFnalte

Det er anonym
som læst op fra.

Tror man på Bibelen, må dens religiøse principper og kristen teologi gælde almen menneskelig natur.