Højresvingsulykke igen

Højresvingsulykke igen hoensi
Pas nu på i trafikken, endnu engang skete det, men denne gang lige foran mig hertil morgen.
Cykelisten blev fuldstændig overset af den højresvingende bilist, som ikke kunne andet end at håbe på at han ikke røg ind under den store Ford Transit. Fortumlet og chokeret sad han midt på Jyllingevej, men gudskelov med livet i behold.
-
Pas nu på jer selv ude i den farlige trafik.

Enig.. jahn
Pas nu på jer selv,kære cyklister,jer der sidder med mp3 afspilleren eller hvad de nu hedder,dybt begravet i ørerne og hører jeres ynglingsmusik og er afskåret fra den civiliserede(eller mangel på samme)trafik der kører omkring jer.Pas nu på når i absolut skal mases op på siden af den dræbende bilist,der med fuldt overlæg prøver på at kører jer ned.
Vi er på en årstid hvor sidespejle og ruder har tendens til snavs,vand,dug osv hvilket gør det endnu sværer at se jer,for selvfølgelig er i cyklister altid udstyret med lys og reflekser.Køretøjerne,specielt lastbiler og varevogne,har så mange blinde vinkler at i er meget nemme at overse,bare fordi i vil holde på jeres ret,i skal først.
Ja,der er også rigtig mange bilister der kører med hovedet under armen,men jeg tror størstedelen,ihvertfald lastbiler,gør hvad de kan for at undgå det katastrofale,at kører nogle ned.De er jo jaget i forvejen og at kører nogen ned kan,i værste fald,fjerne ens levebrød.
Vi skal være her alle sammen,men brug hovedet derude,specielt i den mørke og våde tid.Hellere komme sidst,i live,end slet ikke frem.
Vi kunne jo prøve,ved det er svært,at vise forståelse for hinanden.
God dag til alle.

Dette er ikke et forsvar... dommeren
Af bilisten, fordi at han helt sikkert havde påkørt cyklisten alligevel, men...
Måske var det på tide at indføre cykelkørekort !
Ved godt at tanken lyder lidt skør, men forklaring, som altid, følger...
Jeg snakkede med svigermor netop om lastbiler og højresvingsulykker den anden dag. Hun er cykelbruger i KBH hver dag og oplever derfor den til tider rasende trafik på egen krop.
Hun fattede ganske enkelt ikke at nogen kunne være så dumme at de kørte foran en højresvingende lastbil ! Hun blev altid selv på siden af den !
Jeg var mildest talt dybt chokeret !
En cyklist med så mange års erfaring som stadig holder sig på siden af en lastbil...
Jeg troede ikke at det var nødvendigt at forklare hende den egentlige fare, men jo...
Jeg gør det lige igen i din debat, måske redder jeg derigennem et liv i dag !

Den største fare ved en højresvingende lastbil er den fare som man ikke kan se !
Når lastbilens forvogn/trækker triller ud i krydset, så har den ikke den samme svingbane som hænger/trailer !
Grunden til at lastbiler kører langt ud i krydset og derefter drejer skarpt er for at få "røven" med rundt. Hvis cyklen følges med forvogn/trækker ud i krydset, som overser og bare drejer. Så vil man blive kørt ned selvom at man bremser, men man vil blive kørt ned bagfra af enden på lastbilen !
Der er ingen vej væk, eller tilbage. Det er en regulær dødsfælde...

Kør derfor ALDRIG op på siden af en svingende lastbil !

Tilbage til cykelkørekortet...
Dette er ment som en hjælp til cyklister der trænger til at forstå enkelte forhold, som f.eks. ovenstående i traffikken lidt bedre.
Mange ulykker kunne undgås hvis cyklisten tænkte sig bedre om og så faresignalerne før at de egentligt opstod.
Dette er ikke ment som at cyklisterne selv er ude om det, tværtimod. I langt de fleste tilfælde af påkørsler har cyklisten faktisk overholdt loven !
Hvad hjælper det dog at have ret hvis man ligger under en stor lastbil ?

Derfor: cykelkørekort !

Alle andre med hjul under skal jo bestå en trafikprøve...

Godmorgen dit sure løg :-(
mon ikke du skulle være blevet hjemme i sengen i dag

det lader da til jetpost
at det er dig der er det sure løg.

Forbyd jetpost
store lastbiler over en vis størrelse og evt. m. anhænger at køre i indre by. Det ville eliminere nogen af farerne. Derudover må vognmændene til lommerne og betale for det sikkerhedsudstyr der er up to date, der bliver hele tiden udviklet nyt, og så må de pålægges at installere det.

Det lyder jo fornuftigt nok... dommeren
Men hvad så med alle de forretnigsdrivende i byerne ? Skulle de lave transitlokaler ude på landet ?
Og hvor stor skal en by være for at der ikke må køres med lastbil ? Meget af vores infrastruktur er jo lavet netop til at servicere byerne, som perler på en snor....
Og udenlandske vognmænd, hvad med deres udstyr ?

Var det ikke nemmere at påvirke cyklisterne igennem uddannelse ?
Det er trods alt deres liv at det gælder og fjerner du bare 1 lastbil, så får du ca 15 biler mere i byen for at fragte den samme mængde !

Sur..?? jahn
Nej.. Jeg er ikke sur,tror jeg er født glad,men lad nu det ligge.
Havde bare lige lyst til at kommentere indlægget,som er ganske godt,men det ligger mellem linierne,at det var den dumme bilist der var skyld i uheldet.Hvem der havde skylden skal jeg lade være usagt.Men det er nu ofte,at man kan give de "bløde" skylden,ofte glemmer man at se sagen fra mere end en side.Det er altid,en lastbil har igen,en varevogn har igen osv. Har tidligere holdt på,at alle burde med i f.eks en lastbil så man ved selvsyn kan se hvor svært det er at se.Hvor nemt en cykelist lige pludselig er,hvor de ikke bør være,har ikke noget med mit humør at gøre,for som skrevet vi skal alle være her,helst i hel og velskabt stand.

Kombination.. jahn
Du har ret mocafe,lastbiler skal udstyres med det rette sikkerhedsudstyr,gælder alle biler,men det kan så ikke hjælpe noget staten går ind og laver en lov om eks.cykelistspejle,når det ikke virker.De skaber tværtimod flere blinde vinkler,da jeg fik en ny bil,valgte min vognmand at lægge de sidste kroner til og købte et kamera,det virker,jeg havde næsten hele vogntoget under opsyn,men som dommeren skriver så er det bedre for cykilisten at blive bag ved,jeg kan jo ikke nøjes med at orientere mig i en skærm,der er jo også andet at se efter og det er splitsekunder det drejer sig om,når det går galt,nogle cykler kører rimeligt hurtigt,det kan være dræbende.
Jeg tror heller ikke det vil være hensigtsmæssigt,at forbyde lastbiler i byerne man kunne måske forbyde vogntog men ikke generelt,der skal en stor mængde varevogne til som erstatning,det bliver ligeså farligt og meget mere miljøbelastende for de i forvejen forurenede byer.Men ingen tvivl det er et spil mellem alle parter der skal gå op,vi må alle give en del af vores stolthed eller vilje for at det skal ende i et godt resultat,men så tror jeg også det er muligt.

En typisk idiot !. Mocafe..
"Det er ihvertfald ikke min skyld"..... Buuuuuuuuh, det er de slemmmmmme lastbiler der har skylden... det kan da ikke passe at lille mig også har et absvar for mig selv..... vel?..... det siger mine venner i Enhedslisten da jeg ikke behøver,så jeg er ligeglad om jeg bliver kørt ihjel, for jeg ved at lastbilchaufføren får skylden...... Æv-bæv...

Smilebåndet. jahn
Den går rent ind... Desvære er der nogen som tænker på den måde..
God dag..

Hvad med........ Hahahihaha
......at lære cyklister at se sig for og placere sig ordentligt? Hvis ikke kørekort burde de i det mindste pålægges at tegne en lovpligtig ansvarsforsikring. I det tilfælde vil der så skulle tages hensyn til REEL skyld, når ulykkerne sker.
Desværre frygter jeg at det vil medføre at ganske mange cyklister selv kommer til at betale for deres skader (indsæt ironi).

Jeg så en idiot.............. Hahahihaha
.......forsøge at skubbe en lastbil væk ved håndkraft fra sin cykel, for at holde på sin ret. Naturligvis døde han af det, men han havde ret....

Skræmmende. jahn
Det er skræmmende,men det er den mentalitet der skal ændres,f.eks ved lov.

fjols jetpost
...

man kan jo aldrig jetpost
vide om man læser det mellem linierne rigtigt

Du mener ikke. Mjølner.
Det er dig der er jubelidioten ?.

Jeg sagde fjols jetpost
ikke jubelidiot....synes at have set et sted at du godt kan læse.

Fjols kanske............ Hahahihaha
.........men jubel-idioten er og bliver dig :-)