mangel på gode lærere i folkeskolen...

mangel på gode lærere i folkeskolen... lærervikar
Bertel og mange andre mener der er mangel på gode lærere i folkeskolen og da antallet af lærerstuderende falder, så kan det blive et problem om få år..

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/07/27/210806.htm

Hvorfor falder antallet af ansøgere? Jeg har ingen statistik at bygge mine antagelser på, men jeg har arbejdet i en folkeskole som lærervikar i ca, 4 år i et belastet kvarter i kbhområdet.

Vi bliver nød til at finde en måde at gøre det mere attraktivt at være lærer på. Jeg tror vi skal arbejde med nedenstående punkter...

1. Som mand er du pædofil/voldsforbryder indtil det modsatte er bevist. Det tager meget lang tid at overbevise omgivelserne om at du ikke har det job, fordi du er pervers, men fordi du gerne vil gøre en forskel. Kender en kvindelig lærer som har fået en volds- og narkodom. Hun skulle aldrig fremvise straffeattest og har job med børn i dag, selv om hun ikke må. Jeg skal fremvise den hver gang alene fordi jeg er mand, min er så heldigvis ren.

2. Fuldstændig umulige børn.. Jeg synes det er sjovt at arbejde med umulige børn, men sådan har alle det jo langtfra. Der er for mange projektbørn og karriereforældre som tror deres børn er noget særligt og så er der jo altså stadig også en del børn der har det ret stygt derhjemme.

3. Lav startløn og du skal selv betale for kaffen. Der er ikke den løn og de frynsegoder som privatansatte på ca. samme uddannelsesniveau kan få. Ydermere forsikrer regeringen os om at offentlige ansatte ikke skal forvente frynsegoder. Til gengæld er der blevet strammet meget op omkring sygefravær etc, så den lavere løn ikke mere modsvares af lempeligere arbejdsforhold som det offentlige ellers har været kendt for.

4. Vold. Jeg stoppede med at arbejde på skolen ved årets udgang, da jeg nu 2 gange har prøvet at udefrakommende unge mænd på ca. 20 kom ind på skolens område og overfaldt mig - sidste gang fik jeg en lussing på lærerværelset fordi jeg havde sat en ualmindelige strid lillesøster udenfor døren. Ellers så er der mange trusler etc. og unge kvindelige lærere/vikarer får mange sjofle bemærkninger - alt afhængig af skolens elever naturligvis.

5. Manglende prestige. I gamle dage var det læreren i byen som var den kloge. I dag er det akademikeren. Hvis man søger prestige så skal man ikke blive lærer for faget nyder ikke den respekt det fortjener. Der findes da dårlige lærere, men som udgangspunkt bør faget nyde en langt højere respekt. I finland er der 10 gange flere ansøgere end pladser til læreruddannelsen, men der lyttes der virkelig også til læreren

6. Opgradering af folkeskolen. Vores folkeskole skal til enhver tid have mulighed for at give eleverne faglige udfordringer på det højeste niveau de kan magte, men det bliver for tit spoleret fordi folkeskolen skal tage det klientel som de pæne hvide privatskoler unddrager sig. Privatskolernes bidrag fra statskassen burde kun udbetales, hvis de modtager socialt udfordrede elever i samme omfang som folkeskolen, men ellers er jeg græsk katolsk overfor om vi har private eller offentlige skoler - bare byrden fordeles retfærdigt.

Det korte af det lange er at det både er for sent at gøre noget ved det og at der ikke er politisk vilje til at gøre noget. Jeg er bare glad for jeg ikke har børn der skal i skole om nogle år.

helt enig....... RTH
i dine betragtninger. Jeg har selv nu i 3 år arbejdet som underviser på handelsskolens grunduddannelse (hg) og har præcist oplevet det samme som dig. At undervise på hg er slet ikke forbundet med prestige, eleverne tror de kan opføre sig som det passer dem, der er ikke opbakning til hverken elev eller skole hjemmefra (tror faktisk mange gange eleverne får at vide, at lærerne er dumme og dem skal man ikke tage alvorlig) og eleverne bliver generelt fagligt svagere og svagere fordi det åbenbart ikke er legitimt at stille krav til eleverne - så længe de laver noget der er sjovt er det OK.

alt er rigtigt moses
Jeg har selv en søn, som er lærer. Han er meget socialt bevidst og også dygtig, men han har mange gange tænkt på at forlade folkeskolen.

Først og fremmest må der skabes en faglig bevidsthed blandt lærerne. Og derudover et helt klart sammenhold på lærerværelserne. Alt for mange kollegaer bliver svigtet på grund af konfliktskyhed hos kollegaerne.

Elever, og især forældre kan presse og stresse den enkelte lærer, som har fået en problemklasse.

Samtlige lærere må sige fra overfor de forældre, som mener at det er skolens pligt at stå for børnenes adfærdsproblemer alene.
Den enkelte lærer bliver for svag i sådanne situationer.

Jeg har siddet og skrevet speciallægeerklæringer, på lærere, som havde været udsat for et pres, som ingen ville tillade indenfor det private erhvervsliv. Den ene var en mangeårig dygtig lærer, som havde overtaget en problemklasse, som en anden lærer var blevet langtidssygemeldt på.

Hun satte sig igennem, men resultatet blev, at forældrene på skift kom og overvågede hendes undervisning.

Hun fik et hjerteinfarkt.

For det andet må danske lærere væk fra, at de kan undervise i andet end deres linjefag.

Det giver ingen respekt, når håndgerningslærerinden underviser i fysik og kemi. Og det giver også dårlige resultater.

Det giver den faldende prestige for lærergerningen.

Der skal selvfølgelig være et samarbejde mellem hjem og skole, men lærerne skal kunne sige fra, når forældrenes åbentlyse favorisering af deres egne børn belaster undervisningen.

Skolen er ikke bare et opbevaringssted. Og det går i virkeligheden ud over de elever, som ikke kan gå hjem og få far eller mor til at hjælpe med opgaverne. Der skabes sociale tabere, hvis lille Ole med den dominerende far eller mor kun skal have det sjovt i skolen, da far, som måske er akademiker sagtens kan lære ham at kunne sine lektier om aftenen.

Man må huske på, at Danmark har undervisningspligt, men ikke skolepligt. Og hvis lille Ole, med forældrenes velsignelse opfører sig uhæmmet må det have følger. For de andres skyld.
I så tilfælde kan de selv tage over eller finde anden undervisning.

I dit tilfælde, hvor du er blevet truet, er du blevet groft svigtet af dine kollegaer, og især skoleinspektøren.

Det skulle have været politianmeldt øjeblikkeligt.

Jeg ved, at for mange vil ovenstående virke reaktionært, men det er det ikke.

Den danske skole har aldrig forud haft så mange sociale tabere. Og man har gjort mange børn skade, ved at opretholde denne ukonsekvente linje igennem mange år.

Derudover har vi ødelagt mange velmenende lærere.