Meningsmåleng af TV-reklamer

Meningsmåleng af TV-reklamer skytsenglen
Jeg kunne godt lide at spørge SOL´s debattører, om TV-reklamer egentlig overhovedet sælger noget som helst.
Tv-reklamer angiver som regel aldrig priser.
Trykte reklamer, derimod, angiver jo både købssted, varens navn - og ret modivations-vigtigt: prisen på det, man som tryksagsannoncer ønsker at annoncere for.

Selv må jeg starte med at sige, at jeg kun benytter TV reklamer til at brygge kaffe, lave popcorn eller toiletærinder. Mindes aldrig, at nogen TV-reklame har fået mig til at købe noget som helst efterfølgende.

Skulle en bilreklame eller boligreklame få mig til spontant at fise ned og købe disse ting, på baggrund af en TV reklame ???

Tv-Reklamer = Unødvendige rp22
Samme her. Jeg bruger også kun tv-reklamerne til lige at tage noget mad, lave nogle popcorn, tage noget at drikke, gå på toilettet, osv.

Et helt andet problem er at de efterhånden er så platte, at man ikke kan gøre andet end at ryste på hovedet. Hvem synes fx. at den der Tuborg reklame med "Snavsi" er god?

På sin vis har i vel ret tolouse
De færretse går spontant ned og køber en vare når de ser en tv reklame for den. Alligevel kan vi se at de reklamer der bliver reklameret for på tv sælger bedre end de andre produkter.

Dette må skyldes at når hverdagsdanskeren skal skynde sig at finde den vare han/ hun skal bruge, fordi han har travlt, er tilbøjelig til at vælge et produkt hvis navn han genkender, det vil sige dem man har set på tv. For selv om man måske ikke lige tænker over det når man ser reklamen påvirker de os i det lange løb.

Man kan jo også se at reklamer med bestemte figurer har stor effekt, og får os til ubevidst at forbinde produktet med noget vi kender og har set mange gange. Et eksempel kan være Polle fra Snave.

Stort set alle ved at han har noget med sonofon at gøre, så når de ser noget om sonofon, tænker de polle, og hvis man synes han er sjov, er tilbøjelig til at foretrække sonofon frem for fx. tellmore, som man måske ike forbinder med så meget.

Forøvrigt Rainbow, kan du jo selv se, at du husker navnet Tuborg og forbinder det med med Snavsi, og grønne rummænd...

Reklamerne virker sgu! Anonym
Hejsa...

Selvom det er rigigt at de fleste danskere fiser ud i køkkenet eller en tur på toilettet, så påvirker de os faktisk mere end vi tror -og det ved jeg!
Grunden til at jeg kan sige det med så stor sikkerhed er fordi jeg arbejder på TNS Gallup (ja -jeg er en af de irriterende personer der altid ringer og stiller en masse spørgsmål :-) ) -og selv uden hjælp kan de fleste mennesker huske f.eks at have set en reklame for en ejendomsmægler selvom det måske ikke er relevant for dem lige pt...
Man kan så sætte et spørgsmålstegn ved, om reklamer virkelig er så manipulerende at vi skal begynde at tage os i agt for dem??? Det ved jeg ikke men det er da underligt at tænke på....

Til Profeten! O.K.
.

Nej tværtimod, de har den stik modsatte virkning på mig! Men det er jo nok mig der er underlig.

.

Skjulte reklamer bedst accepteret skytsenglen
Til anonym - jeg mener at vide, at - for danskernes vedkommende - er de skjulte reklamer både mere accepterede, umulige at undgå og integreret i spillefilmen. Forklaring følger her:
I terminator2, benyttede A.Schwarzenegger ikke tilfældigt en Harley Davidson motorcykel, og næppe heller ReyBan solbriller. Disse "produkter" er nøje udvalgte til filmen, og begge bliver identificeret og husket fremover. Når man ser en spillefilm, kan man således ikke snyde sig ud af disse kendsgerninger. Og måske godt det samme, for naturligvis betaler disse "skjulte reklamer" - i dette tilfælde Motorcyklen og solbrillerne - en del af spillefilmens produktionsomkostninger.
Der blev for nylig røre over filmen Jacob og Julie, hvor reklamemanden altid rendte rundt i en t-shirt med en kæmpelogo af GAJOL. Men det gav indtægter, og medfinansierede filmen.

Så jeg fastholder, at TV-reklamer i sin nuværende form er på vej ud, og fremover vil blive "lusket ind" i spillefilmene. En spillefilm varer jo typisk 90 minutter, og så er det includeret de skjulte reklamer.
Alternativt skulle en kemisk reklamefri spillefilm afbrydes talrige gange, som TV3 gør det, og man skal således finde sig i, at 90 minutters spillefilmen kommer til at vare ialt 110-15 minutter.

formålet er ikke umiddelbart logisk husted-k
Formålet med en TV-reklame behøver jo ikke umiddelbart at være at sælge noget. Ofte er de bergnet til at gøre folk opmærksomme på at firmaerne / produkterne findes. Når så man har brug for produktet, håber de at navnet sidder så godt fast i bevidstheden, at man kan huske dem.
Eller det kan være for at skabe et godt image.

Enig ! og... Anonym
det er også et spørgsmål om at nå så mange som muligt i den rette målgruppe og det gøres bedst via TV da der her er en klart større dækning og dermed flere som ser reklamen. Det er ikke meningen at du skal fare ud og købe produktet, men stod du og skulle købe bil, ville du helt sikkert blive påvirket til at overveje Toyota, hvis du så den reklame - jeg tror ikke at reklamer skaber flere købere men det er et faktum at de flytter markedsandele. Køber man kolgate tandpasta fordi man ved at den er bedre end et ukendt mærke til halv pris og som iøvrigt smager af det samme, eller er det fordi de har den bedste markedsføring ?!
Reklamer skal huskes for at virke - prøv om du kan huske den sidste reklame du så i et blad ?!

DSB og Tuborg rubbles
Hvem kender ikke dukken fra DSB reklamen og rum-mændene fra Tuborg reklamen. Jeg tror man kalder det Branding - nemlig at øge/fastholde kendskabet til en produkt/ varemærke.

Umiddelbart skulle man ikke tro at f.eks Coca Cola og Tuborg behøvede at bruge reklame, men det gør de jo i stor stil, netop for at opretholde kendskab/markedsandele...

påvirkes også negativt.. Kamilla
Jeg vil bare sige at jeg selv også er en af dem som fiser ud og laver det jeg lige skal nå mens der er reklamer.. MEN jeg ved da også at hvis jeg står og skal købe noget er jeg ubevidst blevet påvirket af reklamerne.. for her kan jeg se jeg går efter det jeg har hørt noget god omtale om på et tidligere tidspunkt..

Men jeg synes også at reklamer kan gøre sådan at man IKKE vil købe eller benytte sig af produktet..

F.eks. den med Danbolig om at de gør alt for at sælge (hvor de sætter dyr i haven så det ser idyllisk ud, men fjerner dem når boligen er solgt).. den synes jeg er totalt latterlig, det ødelægger det totalt for dem selv.. Ja de gør måske meget for at sælge, men så lyver de jo åbentbart også over for køber. De har lige vist præcis hvad de står for ved at lave sådan en reklame, totalt indrømmet at de alt for sælger, men lyver for køber.

Og f.eks. bind reklamer.. jeg synes de er så belastende at se på.. Jeg forstår slet ikke dem som går ned og køber det efter at have set sådan en reklame..

FUCK FILM jensen
jeg ser kun reklamer i tv. gider ikke bruge min tid på at se en god/dårlig film

???? Kamilla
Hvor er du mærkelig........

TV reklamer eller "øvrige reklamer" skytsenglen
Jeg ser der er kommet mange gode bud på, om reklamer virker, og hvordan og hvorfor de gør det. Jen det jeg eftersøgte, var konkret hvordan TV-reklamer virker, frem for "øvrige reklamer". Selv er jeg ikke i tvivl om, at reklamer virker. Men for nu at tage den med huset og bilen, tror jeg at disse målgrupper til disse produkter, selv opsøger henholdsvis bilforhandlere og ejendomsmæglere, og derfor denne vej får relevant og mere informativ reklame. Det skulle da være mærkeligt, om ikke forhandlerne, når kunden står face to face, tilfældigvis ikke lige har en lille "tryksag" til kunden.

Således tror jeg - når vi taler om TV-reklamer - at disse næppe kan skabe ret meget salg.
Hvis der bare i en TV-reklame kunne indsnige sig en WWW.firma.dk ind i reklamen, kunne interesserede efterfølgende få meget mere - time lang information, om de specifikke produkter, de ønsker at vide mere om.

Men så smarte som mig, er reklamefolkene nok ikke endnu.

Negativ effekt Lobo
Jeg kender helt klart det der med at en reklame opnår den modsatte effekt af hvad den skal.

For ikke så lang tid siden kørte Nybolig for hårdt på med en reklame med en lille irriterende talende hund.
Den film blev vist så mange gange at jeg til sidst svor ved alt hvad der var helligt at jeg ALDRIG ville sætte mine ben i en Nybolig butik, at jeg ALDRIG ville købe en Tom Jones plade ( Its not unusual bliver spillet i baggrunden ), at jeg ALDRIG ville købe sådan en type møgkøter og at hvis jeg nogensinde ville komme ansigt til ansigt med Søs Egelind ( der lægger stemme til hunden) så ville jeg kværke hende med de bare næver:-)

Nu er der så heldigvis gået noget tid og jeg har beluttet mig for ikke at slå Søs Egelind ihjel alligevel. Hun må bare leve med den dårlige samvittighed det må medføre at have lagt stemme til en irriterende hund fra Nybolig, en irriterende dukke fra DSB og en irriterende dukke fra Sonfon. Hmmm jeg synes der er et mønster her, SØS EGELIND MÅ STOPPES FOR ENHVER PRIS!!!!

Reklamer virker Reklamemanden
Nej, men bil- og boligreklamerne skal få dig til at kunne huske navnet på "udbyderen", så næste gang du skal have ny bil, eller nyt hus, vil du kunne huske navnene Toyota og EDC...
Reklamerne er ikke nødvendigvis lavet for at få dig som forbruger til at købe en bestemt vare her og nu, men oftere for at få deres produkts navn ind i hovedet på dig, så du næste gang du står og mangler et eller andet kan huske varenavnet, butikken, eller forhandleren!
Prøv engang at nævne alle de boligmæglerkæder du kender, og læg så også lige mærke til hvor du kender dem fra, nemlig tv-reklamer...

Reklamer virker, uanset om du mener det eller ej!

Ja... jeppewl
Jeg kan godt følge dig.
Altså, man må jo antage, at der er en række højtuddannede, erfarne reklamefolk m.m. bag de store tv-kampagner i millionklassen. Og nogen vil sige "reklamer viker, folk ved det bare ikke selv".

En af de reklame-kampagner jeg finder mest uforståelig, er Danske Bank. Altså, jeg har ikke en bønne forstand på bankforreting og pengesager. Jeg ved bare at min nuværende bank (siden jeg blev født) giver en fin rente og god service. Men Danske Bank siger: "en god dag - det er når der er mange fisk!"
Øøøøøøh, det siger vi bare så! Men hvorfor skal jeg skifte bank...?

Og Polle fra Snave - hva' skal det gøre godt for?? Meget sjov til tider, men hvis man gider ofre en halv time på at sammenligne telefonselskaber, finder man nok noget der er billigere og mere gennemskueligt end Sonofon...

Enige?
Hvilke reklamer stinker, synes I?

??? anonym
Tv reklamer virker mere end folk går og tror. der er mange der køber noget pga en tv reklame. det er lidt noget fis at sige at der aldrig bliver angivet sted og pris for det gør der i mange tv reklamer. f. eks. super best der er der priser i deres reklamer og biva, selta, fona, elgiganten og mange menge flere, det er vidst bare dig der ikk hører og ser efter.

Du har desværre ret... JEDA
........ reklamerne er langtidsplanlægning. De skal lagre sig i dit baghoved, så du ubevidst bruger informationerne derfra.

Passer ikke jeppewl
For et års tid siden var der en massiv kampagne hvor der var sådan en hund der snakkede mens den kørte i en motorcykel-sidevogn, til tonerne af en psykotisk sampling af Tom Jones' "it's not unusual". Den skulle vistnok forestille at være morsom, men jeg kender nu ikke nogen der kunne se komikken.

Hver gang jeg så den, tænkte jeg "fuck hvor er de reklamer fra EDC bare ringe!"

Senere bemærkede jeg, at den var Nybolig...

Du har vist misforstået det... :S Mambo
Jeg tror ikke pointen i fx Toyota reklamerne er at du skal storme ned til dem lige efter du har set reklamen...
Jeg tror mere de mener at næste gang du skal ha en bil tager du lige derned og kigger... Og så ka det jo være du finder noget du synes er godt...

Ja men... jeppewl
...jeg tror altså man kan overvurdere effekten af "branding". "Se os! Hør os! Vi er her, vi findes!"

Jaja, jeg ved sgu godt der findes en bil der hedder Toyota. Når jeg en dag skal ud og købe bil, vil jeg nok læse nogle tests i diverse bilblade og spørge folk der har forstand på biler. En reklame der fik mig til at smile, skal ikke afgøre mit køb...

på sin vis! Anonym
Det er måske ikke alle reklamerne der gør at vi får lyst til og rende ned og købe den cd, eller den nyeste kaffe, men der er nogen reklamer der sikkert har en vis påvirkning på folk, hvis de ser en reklame for en nye masgare fx. så det er meget forskelligt tror jeg.

Hilsen iben.

50% virker ikke Mulle
Reklamer virker, selvom du ikke tror det, for det har bidt sig fast på godt og ondt.

Jeg så engang en reklame der sagde: 50% af alle reklamer virker ikke. Problemet er bare at vi ikke ved hvilke 50%.......

Tro mig de rammer!! Mai
En tv-reklame skal heller ikke få dig til at gøre noget som helst spotant, det er de færreste der regner med at få nogen som helst direkte respons ud af reklamespots. Du siger du ikke mindes nogen sinde at ha' købt noget pga. en tv-reklame, men har du aldrig lige taget "den" tandpasta fordi du faktisk nogle gange har isninger i tænderne, eller det og det vaskemiddel fordi, der kender man da lige navnet... Reklamerne rammer vores underbevisthed, meget mere end du tror. Og det nytter ikke bare at rende i køkkenet og lave popcorn, for så længe du stadig kan høre den hjernevaskelse tv-reklamer er, så vil det sætte sig, også selvom du egentlig ikke lytter og derfor ikke lige selv opdager det, men det vil ha' betydning på dine valg næste gang du står i supermarkedet, skal sælge dit hus eller skifte forsikringsfirma. Vi er bare ikke rigtig beviste om det... Desværre!

de irriterer mig Anonym
Men jeg ser aldrig fjernsyn så det bekymrer mig overhovedet ikke :p

Det er jo ikk meningen at de skal sælge... Kh Andreas
jeg tror ikke at det er meningen at tv-reklamer skal sælge...
for som du selv siger så er der næsten aldrig pris i reklamerne..
nej.
tv-reklamer er til for at gøre folk opmærksom på at denne vare er til salg netop nu, og så et par uger efter er der et par der tænker:"hov vi skal ha ny bil.. så vi ikk en reklame for den ny toyota?? den så da meget fed ud... lad os ta ned og kigge på den.." på den måde husker folk firmaets navn og det gir sikkert kunder i sidste ende......

Boycot dem Protest-forbruger
Desværre, reklamer virker. Ellers ville de ikke blive ved og ved og...
Ikke alene overstrømmes vi med et stigende reklameudbud - værre er det, at reklamerne bliver mere og mere tåbelige og fremstiller forbrugerne som lalleglade jubelidioter.
Jeg må indrømme, at jeg en sjælden gang kan trække på smilebåndet, måske endda fnise højlydt, når en ny reklame toner frem på skærmen. Men jeg kan garantere at smilet er stivnet efter 14. gang, og herefter kan jeg ikke mobilisere andet end irritation og et løfte om, at jeg aldrig nogensinde vil købe eller bruge det pågældende produkt.
Min liste over hadereklamer er efterhånden omfattende, og der må være andre der har det som mig. Den bedste straf vi kan give de værste reklame-syndere, er at lade deres varer blive stående usolgt på hylderne i butikken.
Boycot dem der misbruger vores tid og vores penge (via priserne) til tåbelige reklamer.

Hør lige her: Mic.
Det er klart at man ikke løber ned for at købe et produkt set i tv. Det er heller ikke meningen. Det er derimod meningen at gøre opmærksom på at der er noget der hedder Toyota, Bilka osv. for at være sikker på at folk ikke glemmer dem i deres overvejelser om hvilken forretning de vil handle i. Jo flere gange man hører ordet Bilka ell. Toyota, jo størrer chance er der for at man handler der. Det vil jeg mene der ikke kan argumenteres imod, det er simpel sund fornuft at det forholder sig sådan.

Det virker nok !! ntrollee
Jeg mener hvis der er nogen brance der er penge i, så er det lige netop reklamer!
De betaler deres medarbejder temmelig godt og det koster kassen at få sin vare præsenteret rigtigt!!
Hvis reklamen ingen værdi havde, ville det så eksistere!?? Nope!!
Jeg ved tilfældigvis hvad jeg snakker om!!
Hvad vælger du Nissan ellet Toyota hvis du er i tvivl...... Toyota ikk!?
Coca Cola drikker hele verden
DSB & orange....hvordan var det nu det hang sammen!?
Kaffen er i enten rød eller sort indparkning og den den indbyder til nye venner eller man er trendy kvalitetsbevidst!!
De har vi måske glemt men vi spørger efter det!
Det korte og det lange er at vi ikke tænker for meget over varen og det vil de hellere ikke have os til!
Vi skal vælge ubevidst og det bliver der gjort til den store guldmedalje! Derfor kan det betales og derfor lever reklamebrancen i bedste velgående!!
Der bliver reklameret for ALT idag!!
Dagligvare, rejser, livsstil, mennesker, biler,, osv osv

Underbevidstheden ka-invest
Hej Alle...

Der er ingen tvivl om at reklamer har en vis effekt..

Den er uden tvivl forskellig fra person til person.. Men når du næste gang står og skal vælge et produkt, så spiller underbevidstheden ind, det er 100% sikkert!
Det er med til at skabe præference på de højt profilerede produkter.. De er selvfølgelig væsentligt dyrere, men der ligger måske også en markedsføring omkostning på mange millinoer der skal dækkes ind..
Kan det så svare sig??? Åbenlyst JA.. for ellers ville de ikke fortsætte...

Nu arbejder jeg selv med markedsføring, jeg er sælger for en direkte salgsvirksomhed... På denne måde sparer firmaet deres reklame udgifter, de betaler så en del til mig for det "reklame arbejde" jeg laver for dem.. På denne måde opnår vi glade forbrugere = de får kvalitets produkter billigere, end dem de kender fra reklamerne!!!
Smart, efter min mening...

svar def
Fjernsyn ,det ser alle, og hvis for eksempel bilmærkerne ikke reklamerer med at de har lavet en ny bil, så er det jo ikke sikkert at folk der skal købe ny bil lægger mærke til den nye model, og vælger mugligvis en modparts bil.

Jeg er træt af reklamer Dina
Først vil jeg lige sige at jeg er godt træt af reklamer..........det er alle steder og i alt for store mængder. Jeg tror at børn og helt unge samt de lidt naive bliver påvirket at reklamer. Mænd med kendskab til biler kunne måske lokkes til bilreklamerne. Dem der køber vaskepulver, shampoo og bind tror jeg er hoppet fra for længe siden med hensyn til reklamer. Selv bliver jeg ikke påvirket af reklamer. De kan ødelægge en aften foran mit tv. Måske derfor jeg i mindre grad gider bruge min tid der.

NEJ DA jewillads
TV reklamer som de er kan da ikke få nogen fornuftig tænkende væsen til at købe noget, får det første er de fulde af løgn, bilerne, vaskepulveret, legetøjet, kan en forfærdelig masse tin når du ser dem på tv ,men virkeligheden er noget andet, ifølge reklamen kan Pampers få barnet til at gå men vi ved jo alle at det ikke er tilfældet.....;-( . Nej man kan bruge dem til at Zappe i gå på toilettet, eller lave kaffe, jeg har det sådan at jeg faktisk går langt uden om de varer der bliver reklameret med på den måde som de gør.
mvh
okt

tekst tv yvonn
Jeg har det som dig, kan jeg ikke drikke mere kaffe, eller skal jeg ikke på toilet, ja så kan jeg da læse lidt tekst tv :)

Gæt en reklame Gitte
I denne uge har jeg købt Alt For Damerne, et blad jeg ellers aldrig køber.
Grunden er at jeg så en reklame for det i TV, og derved kunne se at det i denne uge indeholder et emne der interesserer mig.

For nogen tid siden købte jeg pletfjerningsmidler Vanish fordi min søn havde vælet rødvin ned over sine hvide bukser. Hvis ikke jeg havde set det i en reklame havde jeg nok ikke købt det.

Jeg tror ikke vi kan undgå at blive påvirket af reklamerne.
Enten direkte som jeg gjorde, eller indirekte forstået på den måde at vi køber noget vi har set i en reklame, uden at tænke så meget over det. Produktet ligger i underbevidstheden og når vi genkender det på hylden, er det det der ryger ned i vognen.

Hjemme hos os har vi lavet en konkurrence ud af reklameblokkene. Vi gætter på skift på hvilket produkt der reklameres for, og kan man gætte det inden produktets navn siger eller skrives på skærmem scorer man et point.
I næste level sidder man med ryggen til skærmen og har kun lyden at gætte ud fra.

Hilsen fra Gitte

det er da dumt? reklamemanden
at lave gættekonkurencer på reklamer, så opnår de endnu mere end ventet.
man kan blive så hjernevasket af reklamer at man kun køber/husker det man har set og derfor mange gange køber tingene for dyrt.

fsv dsf
Jeg har en projekt opgave om reklamer!! hvad er folks mening??