Vægt og PCO

Vægt og PCO beckie77
Hej Malene,

Jeg skriver til dig for at høre om du har nogle gode råd i forhold til PCO og vægttab. Jeg har lige fået konstateret PCO og har læst lidt om det, men jeg synes bare ikke jeg helt kan rumme det. Kan du hjælpe med evt. gode råd til hvordan man skal forholde sig når man har PCO og er overvægtig?
Det skal lige sige at jeg pt. er i gang med vægttab og at det går langsomt men nedad. Mit største problem, hvis man kan kalde det det, er at jeg ikke får spist grøntsager. Ikke at jeg ikke kan lide grøntsager, for dem spiser jeg gerne, men det er lige det med få en rutine med det.
Jeg håber du kan vejlede.

På forhånd tak.

Vægttab og PCO vital-life
Hej Beckie77

Flot at du allerede er godt i gang med et vægttab. Du gør noget rigtigt, så bliv endelig ved med det [:)]

Når du har PCO skal du holde dig fra de "hårde hvidevarer" sukker og hvidt mel (og anden junk food). men det passr jo fint sammen med at du også gerne vil tabe dig. Mange med PCO har desuden problemer med at tåle mælkeprodukter.

Spis groft dvs. rugbrød, fuldkornspasta og brune ris. Det skal dog ikke fylde mere end
25% af det du tager på tallerknen.

Spis masser af grove og stærkt farvede grøntsager som giver dig fibre og antioxidanter. Skal fylde min
50% af tallerknen ( ihvert fald frokost og aften)

De sidste 25 % skal bestå af proteiner meget gerne mange fede fisk ellers magert kød, bønner osv.

Få gode fedtstoffer fra nødder, mandler, kerner, avokado og koldpressede olier til alle måltider. Det er vigtigt at få godt fedt når man vil tabe sig da det mætter rigtig godt og længe.

Husk at spise 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider så forbrændingen holdes oppe.

Få flere grøntsger ind ved at:
Lav ekstra grøntsager til aften så du har til næste dags frokost
Hav grøntsager i fryseren så de er nemme at tage op og dampe, hæld evt. olivenolie/citron/hvidløgs-dressing over.
Brug grøntsager til nogle af dine mellemmåltider. F.eks
Grøntsagsstave med dip af pesto eller oliventapanade
En gulerod og 10 mandler
1/2 avokado
1/2 skive rugbrød eller groft knækbrød med pesto og tomatskiver


Her er et foslag til tilskud som er gode ved PCO. Udover de nævnte kan der ved PCO være individuelle behov for andre vitaminer og mineraler.
2 stk Omnimin eller anden multivitamin dagligt
1 spsk fiskeolie dagligt eller 4 kapsler

Sidst men ikke mindst er motion rigtig vigtigt både når man vil tabe sig og forbedre sin PCO.

Mange hilsner
Malene

Grøntsager!! matsej4
Jeg har også pco, og kæmper også med kost, vægt og motion...

Jeg har gjort det til en vane hver morgen at lave en pose med 4-5oo gram grønt, skåret i stave.

Det er typisk agurk, pepperfrugt og gulerødder, men ind i mellem også små tomater, sukkerærter og hvad jeg nu ellers lige har fået købt ind.

Det tager 5-10 minutter og så spiser jeg det meste til frokost, og det sidste på vej hjem.

På den måde er jeg sikker på at have fået en stor del grøntsager!!

Jeg arbejder i en vuggestue, og spiser lidt mange gange om dagen, sammen med de dejlige børn. På den måde får jeg en masse mellemmåltider.

Desuden får jeg metformin, som hjælpe mig med at optage glykose bedre. De tager min lækkersult.

En anden ting vi har gjort herhjemme, er at vi er blevet enige om, ikke at købe slik og kager til hverdag. Vi har frugt og grønt i stedet. Når lækkersulten så kommer der ved en 8 tiden, er det eneste alternetiv frugt og grønt.

Du kan evt også oprette en profil på www.pcoinfo.dk her er mange søde kvinder med pco, som gerne deler ud af deres erfaringer!!

Hold modet oppe!!

Mis

tak.. beckie77
.. for de pæne og gode ord.

Jeg prøver at tage gulerodsstave med på arbejde og det går nogenlunde med at få dem spist i løbet af dagen, men jeg synes godt nok ikke det er nemt.

Jeg får pt. ikke metformin, da jeg får Regenon Retard som er nogle appetitnedsættende piller. Dem skal jeg have i et par måneder og indtil videre har jeg haft dem i 2 uger og har tabt 2,2kg, så det synes jeg er fint, taget i betragtning at jeg ikke har fået grøntsager og frugt med samt træning (dette kan jeg ikke pt. grundet en dårlig skulder) men det kommer da jeg har meldt mig til motion XL i København og da der er vente tid kommer det nok til at passe med udgangen af januar 09, hvor min genoptræning burde være færdig.. Så det ser jeg meget frem til.

Nu skal jeg så bare have ordentlig fat i kosten og det kommer det ved jeg. Så modet er oppe, men skal bare lige finde ud af det hele, når man ikke kan det hele.

Beckie77
[f][s]