40 år? Disse madvarer er gode for dit helbred

40 år? Disse madvarer er gode for dit helbred

image title: 
kzenon/123rf.com

I takt med at du bliver ældre ændrer din krop sig også, og derfor er det vigtigt, at du tilpasser kosten efter din alder. Når du fylder tredive, begynder din forbrænding at falde, og den falder herefter med hele syv procent for hvert årti. Det betyder, at du vil tage på i vægt, hvis du spiser ligesom du gjorde, da du var i tyverne.

Når du fylder fyrre år stiger risikoen desuden for hjerte-kar-sygdomme og diabetes, og hvis din livsstil ikke er helt sund, har du samtidig risiko for at få forhøjet kolesterol og blodtryk.

Det er derfor vigtigt, at du spiser rigtigt. I den forbindelse har Dailymail samlet en række fødevarer, som du bør sætte tænderne i, hvis du er fyldt fyrre.


Havregryn
Det er en god idé at indtage havregryn dagligt. Forskere har fundet frem til, at tre gram havre om dagen kan være med til at reducere det samlede kolesterol med fem til ti procent. Det kan samtidig mindske risikoen for hjertesygdomme.

LÆS OGSÅ: Drik rødvin og slip for forkølelse

Kirsebær
Kirsebær kan være med til at bekæmpe ledgigt og gigt. Så du kan sagtens spise løs af de søde bær eller drikke et glas usødet kirsebærjuice tre til fire gange om ugen.

Mandler
Mandler har en lang række positive virkninger, de kan både være med til at forbedre blodsukkeret og reducere kolesterol.

Fisk
Omega 3 fedtstoffer i fisk som laks, makrel, tun, sardiner og sild kan hjælpe med at nedsætte hjertefrekvensen og blodtrykket, hvilket kan reducere risikoen for uregelmæssig hjerterytme. Hvis du vil opnå alle de positive effekter ved fisk, skal du spise det mindst fire gange om ugen.

Tomater
Tomater kan beskytte mod dannelse og spredning af kræftceller og det kan derfor være en god idé at drikke tomatjuice, spise tomatpure, tomatsauce eller friske tomater.

Kylling
Kylling indeholder mange proteiner, som hjælper med at opbygge dine muskler og styre din vægt. Derfor skal du gerne spise massere af kylling.

Sødmælk
Sødmælk kan være med til at bekæmpe reduktionen af muskelmasse og dermed være med til at forbedre dine knoglers sundhed. Sødmælk bør dog drikkes i begrænsede mængder.

Har du ændret din kost med alderen?


Dailymail 


Tags: 
Nøgleord: