5 ting du skal undgå, inden du går i seng

5 ting du skal undgå, inden du går i seng

image title: 
Foto: Ilja Generalov/123rf.com
Mange danskere har problemer med at sove mere end seks timer hver nat, og viser sig faktisk at være skadende for helbredet i form af skavanker lige fra hjerteproblemer til psykiske problemer.

Det er derfor vigtigt, at man overvejer tiden før sengetid, da den kan påvirke din søvn. Forneden kan du se, hvilke ting du skal holde dig fra.

1. Kaffe
Man skal selvfølgelig genoverveje aftenkaffen, da den indeholder koffein, som kan have en opfriskende virkning samt tilbøjelig til at vække dig i løbet af natten.

2. Cigaretter
De fleste tror, at cigaretter fungerer som et afslappende middel, men nikotin er, ligesom kaffe, og en stimulans, der kan gøre det svært at sove.

LÆS OGSÅ: Derfor må dit soveværelse ikke være for koldt

3. Alkohol
Det er muligt at et par genstande gør, at du falder hurtigere i søvn, men til gengæld rammer du ikke den dybe søvn. I stedet risikerer du at blive vækket gentagende gange.

4. Kunstigt lys
Ligesom forrige nævnte stimulanser, så kan kunstigt lys holde din hjerne stimuleret, og på den måde gøre det sværere for dig at falde i søvn.

5. Spise før sengetid
Det er en dårlig i idé at spise sig prop mæt, inden man skal lægge sig til at sov. Det kan foruden ubehagen forårsage luft i maven eller et uroligt hjerte, som vil holde dig vågen.

Hvilke aftenvaner har du?

MSN 
Tags: