9 ting du bør vide om løbebånd

9 ting du bør vide om løbebånd

image title: 
Brian Jackson/123rf.com
1. Hvad gør løbebåndet til favoritten?Løbebåndet er et rigtig godt redskab, hvis du vil have tal på dine bestræbelser. Løbebåndet viser nemlig dit tempo, distancen løbet og din præcise tid. Taster du tilmed din vægt ind, kan den cirka beregne dit antal brændte kalorier.
 
2. Teknikken er mere skånsom end udenfor.Udenfor er terrænet aldrig det samme. Der er trafik, fortov, huller i jorden eller vandpytter, der alle kan bidrage med pauser til skader i anklerne. Det gør løbebåndet ikke. Du skåner dine ben og ankler på løbebåndet, da det er bygget og optimeret til at absorbere stød fra dine ben.
 
3. Holdningen er anderledes end når du løber udenfor.På et løbebånd er kroppen stillestående, hvorimod den er i bevægelse udenfor. Når du løber på et løbebånd er det derfor vigtig at holde ryggen lige og nakken ret, for at undgå skader.
 
4. Hvis du er ny, så spørg efter hjælp fra et af centrenes medarbejder for en basisintroduktion. Det er en dum idé at kaste sig ud i det uvidende, og muligvis ende med en skade fordi du har presset dig selv for meget. 

5. Løbebåndet er ligeså socialt som løb udenfor. Forskellen er, at alle kan være med på løbebåndet uanset kondition eller udholdenhed. Løb udenfor kan være svært, hvis ikke alle er i lige god form eller lige udholdende – derimod kan du roligt løbe i dit eget tempo på et løbebånd, mens din makker suser derud af, eller vælger at gå. 

LÆS OGSÅ: 13 tegn på, at du er klogere end andre...
 
6. Løb på et løbebånd kan være monotont. Men det kan også være det mest varierede og sjove element i din træning. Du kan høre din yndlingsmusik for fuld udblæsning uden at bekymre dig om biler, skumle personager eller isglat underlag. Du kan se tv og smugkigge på andre folk, der træner. Spurte, knokle op ad bakker og eksperimentere med tempo og distancer. Leg med de forskellige variationer. 

7. Du kan opleve at du til tider kan løbe hurtigere på løbebåndet end udenfor. Det er der en simpel forklaring på . Vindmodstand og terrænet er stærke forhindringer. For at opveje forskellen på dette område, kan man med fordel tilsætte en stigning på 1%. 

8. Effektiv træning på løbebånd tager tid. Først skal du være helt fortrolig med løbebåndet. Det tager nogle uger. Derefter retter du fokus mod intensiteten. Høj intensitet giver effektiv træning − og fuld effekt kan du sagtens få på bare en halv time. F.eks. får du intensiteten op at vende ved efter hvert 4-5 minutters løb i dit favorittempo at skrue tempoet op med 2-4 km/t og holde det der i et minut, inden du igen skruer tilbage til favorittempo. 

9. Du kan sagtens holde fast i løbebåndet, også selvom det er godt vejr igen. Løbebåndet giver dig nemlig utrolig god og målbar træning, og du kan forbrænde mange kalorier ved det. Til gengæld vil dine ankelled, knæ, hofter og ryg ikke få samme træning og styrke, som hvis du løber ude i et varieret terræn, der udfordrer dine led og muskler. Så husk at kombinere lidt udendørs løb engang imellem for optimal løbeteknik. 

Hvad gør du, med din træning når vinteren melder sig? Del din historie med os i debatten.
 
 
TV2 
Tags: