Akuttelefonens råd reddede ikke Lones liv

Akuttelefonens råd reddede ikke Lones liv

image title: 
Foto: Olexandr Kryzhanovsky/123rf
Om aftenen den 16. februar i år modtog akuttelefonen 1813 en henvendelse fra Lone Serwin. Hun havde haft smerter i lungerne efter en løbetur tidligere samme dag.

Lone var i god form. Hun spillede håndbold to gange om ugen, og hun var tidligere vicedanmarksmester i agilitt, så smerterne var for Lone foruroligende.

Sådan så akuttelefonens sygeplejerske imidlertid ikke på smerterne.

”Jeg synes du skal tage nogle Panodiler og Ipren. Og så må du ned til egen læge i morgen tidlig, fordi du kommer til at sidde i så lang ventetid på Hillerød (hospital, red.),” lød rådet.

Kort efter opkaldet gik Lone og hendes mand, Palle Madsen, i seng. Men Palle var den eneste der vågnede op den efterfølgende morgen.

”Et kvarter efter opkaldet gik vi i seng. Da jeg vågnede næste morgen, var Lone død,” forklarer han.

LÆS OGSÅ: Slik brændte hul i drengs tunge 

Aktindsigt i udskriften fra Lones samtale med akuttelefonen viser, at hun flere gange udtrykte bekymring over smerterne.

Alligevel insisterede sygeplejersken på, at Lone blot skal tage noget smertestillende, da der var lang ventetid hos akutafdelingen. Samtalen afsluttedes med sygeplejerskens konklusion:

”Jeg tænker, at det ikke er noget, der er livstruende.”

Sygeplejerskens håndtering af sagen vækker harme hos familien.

”Det kan da være lige meget, om der er lang ventetid, sygeplejersken burde i stedet spørge til mors symptomer,” mener Lones datter, Sabine Serwin.

Lones søster, Karen Petersen, udtrykker lignende skepsis:

”Som sundhedsfaglig person burde man slet ikke gå op i, om der er ventetid på akutafdelingen. I stedet burde man kunne se, at her er en person, der har brug for hjælp nu,” siger hun.

LÆS OGSÅ: Overlæger brugte forskningsmidler til privat brug 

Region Hovedstaden mener ikke, at der er sket fejl i håndteringen af Lone Serwins opkald til 1813. Det fastslår Den Præhospitale Virksomhed i en redegørelse til regionspolitikerne.

”Sygeplejersken har fulgt den retningslinje, som ligger i vores visitationsguide. Vi er ved at undersøge, om den er god nok”, siger Birgitte Degenkolv, vicedirektør for den Præhospitale Virksomhed.

Har du også oplevet utilstrækkelig vejledning fra akuttelefonens personale?
 
Ekstra Bladet

Tags: 
Nøgleord: