Børnelig hitter på internettet

Børnelig hitter på internettet

image title: 
Foto: 123RF.com/FEDERICA TREMOLADA
Massevis af billeder af døde flygtninge bliver spredt som en steppebrand på sociale medier i øjeblikket - herunder også billeder af døde flygtningebørn.
 
”Hvis du får lyst til at dele disse billeder, så lad være.” Sådan lyder beskeden fra Red Barnet.
 
“Vi synes, det er en dårlig idé. Der er et moralsk hensyn at tage til børnene og deres familier. Hvordan ville vi selv have det, hvis vi så vores døde børn på den måde, udstillet og til skue for hele verden?,” siger Red Barnets kommunikationscehef Claes Amundsen.
 
Han forklarer, at man også skal tage hensyn til de børn herhjemme, som ser deres forældre over skulderen, når de er på Facebook - eller når de selv er aktive på sociale medier.
 
“Det kan for dem være meget skræmmende at se billeder af døde børn. Noget, som de måske ikke er forberedte på at se eller har nogen at tale med det om,” siger Claes Amundsen.
 
LÆS OGSÅ: Far sætter ild til sine børn
 
Han er ikke af den overbevisning, at det er at censurere virkeligheden, hvis man undlader at vise billederne af de døde flygtninge.
 
“Vi ved, at der er skyllet døde op på stranden. Vi ved, at der er døde i en lastbil. Der er nogle ting, hvor der er vidnesbyrd nok til, at det er dokumenteret, hvor man ikke behøver at vise det med fotodokumentation. Der er ikke tale om censur. Der er tale om et sundt og nødvendigt filter, også af hensyn til de afdøde børn og deres familier,” siger Claes Amundsen.
 
Derimod mener han, at der er nogle helt andre billeder, som vil gøre en større forskel for flygtninge.
 
“Vi tror ikke på, det virker. Man bliver chokeret, ramt dybt ind på sjælen, man bliver psykisk påvirket af det, når man ser de billeder. Men vores erfaring viser, at hvis man vil have folk til at handle og støtte, så må man vise billeder, hvor der stadig er noget håb, og hvor ens indsats nytter noget,” siger Claes Amundsen.
 
Er du enig i Claus Amundsen opfordring til ikke at dele billeder af døde flygtninge på sociale medier?
 
MetroXpress
Tags: