Bliv klogere på, hvordan du bruger aktantmodellen i din markedsføring

Bliv klogere på, hvordan du bruger aktantmodellen i din markedsføring

Denne artikel indeholder annonceret indhold.

Marketing er efterhånden et vidt begreb, der dækker over mange forskellige strategier. Formålet med marketing er naturligvis at fremme afsætningen af en idé, et budskab eller et produkt, og det kan gøres på forskellige måder, alt efter hvilken målgruppe man forsøger at ramme. Med teknologiens indpas i stort set alle området af samfundslivet, er der samtidig blevet skabt nye muligheder for marketing. Content-marketing er en digitaliseret marketingsstrategi, som distribuerer og producerer modtagerorienteret marketingindhold, og det er her, aktantmodellen kommer ind i billedet.
 

Hvad er content-marketing?

Content-marketing er en digital markedsføringsstrategi som betror sig på modtagerorienteret indhold. Generelt handler markedsføring om at fremme afsætningen af et givent produkt eller budskab, og eftersom vi i dag henter stort set alt vores information på nettet, er det en fordel at benytte en overordnet markedsføringsstrategi, der til dels benytter sig af content-marketing.

Content-marketings vigtigste formål er at tiltrække kundernes opmærksomhed gennem dragende og inspirerende indhold, som vækker kundernes nysgerrighed, og som i sidste ende omvender potentielle kunder til købende kunder. Content-marketings slutformål er altså at skabe øget efterspørgsmål, og hertil kan man inden for content-marketing benytte sig af forskellige måder.

De mest anvendte metoder indenfor content-marketing er SEO, Link Building og Storytelling. Selvom metoderne på nogle punkter er forskellige, har de det tilfælles, at de benyttes til at skabe øget efterspørgsmål gennem dragende fortællinger. I det følgende skal vi se lidt nærmere på storytelling, som digitalt markedsføringsværktøj.
 

Bliv klogere på storytelling

Storytelling er et effektivt værktøj indenfor content-marketing, fordi denne metode i høj grad formår at tiltrække potentielle kunders opmærksomhed. Storytelling betyder at fortælle en historie, og det er netop det, metoden bruges til.

Vi mennesker er omringet af fortællinger, og det er måske de færreste, der tænker over, hvor ofte de egentlig selv fortæller en historie. Vi fortæller historier ved middagsbordet, vi bliver præsenteret for fortællinger i reklamer, film og litteraturen. Overalt er der fortællinger, og vi mennesker drages af en god fortælling. Netop derfor er det en god idé at benytte sig af storytelling, hvis man ønsker en effektiv markedsføringsstrategi. Et vigtigt redskab indenfor storytelling er aktantmodellen.
 

Hvad er aktantmodellen?

Aktantmodellen er en analysemodel, som de fleste måske kan huske at have stiftet bekendtskab med i folkeskolen. Aktantmodellen bruges til at analysere personer og relationer i en fortælling for at få en dybere indsigt i fortællingens budskab.

Aktantmodellen er baseret på seks faste roller i en fortælling: Subjekt, objekt, hjælper, modstander, giver og modtager. Modellen bliver oftest anvendt til at analysere eventyr, men den har også vist sig at være nyttig i forbindelse med storytelling indenfor contentmarketing.

De roller man oftest benytter sig af i storytelling er: objekt, subjekt, modstand hjælper. Indenfor storytelling kan objekt forstås som kundens udbytte, subjekt er kunden, modstander er eventuelle årsager til at kunden vælger din løsning fra, og hjælperen er det, du sælger.

Når man mestrer kunsten at fortælle historier på denne måde, så vil det hurtigt være klart, at det er effektivt redskab at kunne benytte sig af.

 
Tags: