Bliver du snydt af disse tricks i supermarkedet?

Bliver du snydt af disse tricks i supermarkedet?

image title: 
lightpoet/123rf.com

De fleste kender det, man står i supermarkedet og mangler en liter mælk, hvorefter man rent instinktivt griber fat i den varer, der ser mest indbydende ud.
 
Det viser sig, at dagligvareproducenter konstant forsøger sig med nye slagstricks, for at få dig og din målgruppe til at vælge et produkt over et andet. I den forbindelse er det især billeder og ord på emballagen, der skal få dig til at lægge en bestemt vare i kurven.
 
Et eksempel på et markedsføringskneb kunne være, hvis en mælkekarton viser en glad ko på en græsmark. Emballagen forsøger her at fortælle en historie, der skal få dig til at købe produktet, forklarer Marcus Schmidt, lektor og forsker i forbrugeradfærd ved Copenhagen Business School.
 
”Når mælkeemballagen viser en glad ko, tænker man, at mælken kommer fra en lille idyllisk landbrugsfarm,” siger han.
 
LÆS OGSÅ: Butikker snyder kvinder til at betale mere
 
Det er altså historien, der skal forsøge at påvirke købelysten, da vi som brugere er mere tilbøjelige til at købe en landkylling fra en bestemt gård, i modsætningen til en almindeligt historieløs kylling, fortæller psykolog med speciale i forbrugeradfærd, Thomas Koester.
 
”Som forbrugere bruger vi historien om produktet til at signalere over for os selv og omverdenen, hvilke værdier vi har,” siger han.
 
Men det er ikke nødvendigvis det rigtige valg, at træffe sin beslutning ud fra emballage billedets forførende front.
 
”Mange af de værdiladede mærkater er fup og svindel, og du har som forbruger ikke mange chancer for at gennemskue, hvornår det er fup,” siger Marcus Schmidt.
 
”Mange tror for eksempel, at de får et sundere produkt ved at købe økologisk end ved at købe konventionelt, men det har videnskaben meget svært ved at bevise. Der skal man være opmærksom på, at det er noget andet, man betaler for som miljøhensyn eller dyrevelfærd,” siger Marcus Schmidt.
 
Har du gennemskuet supermarkedernes slagstrick?
 
Berlingske 
Tags: