Danmark mangler 860.000 ladestandere til fremtidens bilkøb

Danmark mangler 860.000 ladestandere til fremtidens bilkøb

Den forrige regering ledet af Lars Løkke Rasmussen tog det første skridt mod en grønnere fremtid for Danmark og danskerne. Dette skete, da de i slutningen af 2018 besluttede en lukning af salg af diesel- og benzinbiler. Dette tager udgangspunkt i år 2030, hvor vi altså ikke længere skal kunne købe en benzin- eller dieselbil. Om 11 år skal vi i stedet købe hybid- og elbiler og fra 2035, om 16 år, skal vi kun kunne købe en elbil eller andre, kommende former for nul-udledningsbiler. For den daværende regering betød det, at de mente, at der i 2030 vil være mere end én million grønne biler på de danske gader, om det er hybrid eller el. Målet kom, da det danske klimaråd i 2018 fremsatte og anbefalede præcist dét mål. Målet blev lavet ud fra, at den danske transportsektor står for en fjerdedel af Danmarks CO2-udledning. Ydermere er der en enorm forurening af partikler, der hvor bilerne kører, som går ud af vores helbred, sundhed og velvære, og ikke mindst også dyrene og naturens. Fra 2016 til 2018 indregistrerede danskerne lidt under 2.6000 nye elbiler, så der er lang vej endnu.

Hvordan lader vi bilerne op?

Det vigtige er nu, at danskerne køber el- eller hybridbiler, og at vi ser denne slags biler til salg. Dog betyder målet om en million elbiler på de danske veje i 2030, at der mangler omkring 860.000 ladestandere. Dette kræver en enorm investering i elnettet rundt omkring i Danmark, så der er mulighed for, at danskerne kan lade deres elbiler op. Lige nu kræves det, at der er ladestandere, så snart der er mere end 10 parkeringspladser samme sted. Samtidig er energiselskabet E.On sammen med den danske ladeoperatør Clever gået i gang med at etablere superhurtige ladestationer til elbiler, som skal stå klar rundt i Danmark i 2020. Målet er, at de skal stå langs de danske motorveje. Her skal du kunne oplade et batteri til 400 kilometers kørsel på 20 til 30 minutter. Dette er klart hurtigere end, hvad ladestandere kan, som det er lige nu.

Hvilke biler er bedst og billigst på markedet?

Det som holder mange tilbage, for at købe en elbil, er ofte den høje pris. Kigger du for eksempel på Audi, så sælger de en Audi e-tron til en pris omkring de små 935.000 kroner. Mercedes, Porsche og BMW har lavet biler til elmarkedet i samme prisklasse, eller lidt under, hvor BMW har været ude og afsløre, at de vil lave 12 rene elbiler i 2025, som er familiebiler. Første udgave af disse bliver BMW iX3. I 2019 kom også Tesla 3, som på danske plader gerne skal komme under en pris på 400.000 kroner. Lige nu er den mest solgte elbil i Danmark en Nissan Leaf. Den står til en pris omkring 260.000 kroner inklusiv ladestander, kabler samt to års gratis strøm. Hyundai er kommet på banen med en Hyundai Kona Electric, som frås til 269.990 kroner. Desuden kan der fås en lille Volkswagen e-Up til omkring 180.000 danske kroner. Der er altså en del forskellige elbiler på markedet. De er også i forskellige prisklasser. 
Tags: