Danskerne dumper offentlig service

Danskerne dumper offentlig service

image title: 
Foto: Peter Leth/flickr.com
En meningsmåling foretaget af YouGov for Søndagsavisen viser, at godt hver anden dansker har oplevet et faldende serviceniveau i mindst én offentlig institution eller virksomhed inden for de seneste fem år.
 
Især Post Danmark møder kritik. 55 % af de adspurgte mener, at serviceniveauet er blevet dårligere, men også den offentlige transport, borgerservice og Skat møder kritik. Det skyldes primært nedskæringer og overgangen til digitale løsninger, mener Christian Bason, der har skrevet flere bøger om offentlig service:
 
“Man har brugt digitaliseringen til at spare penge og medarbejdere i stedet for at have fokus på, hvordan man skaber en god og brugbar service for borgerne. Derfor føler mange borgere, at de her løsninger er for komplekse og forvirrende,” siger han til Søndagsavisen.

LÆS OGSÅ: Folkeskolen: Hver femte time er under niveau

Charlotte Munksgaard, der er kontorchef I Kommunernes Landsforening svarer følgende til kritikken af blandt andet borger.dk og e-boks:
 
“Man må acceptere, at vi i Borgerservice kærligt vil forsøge at overbevise dig om, at computeren og selvhjælp er vejen frem. Det er klart, at man vil mærke den forandring, hvis man har en forkærlighed for personligt at møde op eller få fysisk post. Før havde vi betjening, nu har vi medbetjening, og det skal nogle måske vænne sig til”.
 
Hvad mener du om det offentlige serviceniveau? Er det blevet bedre eller værre?
 
BT
Tags: 
Se debatter