Derfor er kassedamen altid så sur

Derfor er kassedamen altid så sur

image title: 
Foto: Anna Bizoń/123rf.com
Ifølge Mikkel Haagerup, der er studerende, har han siden han var yngre spekuleret over, hvad der skyldtes kassemedarbejderes dårlige humør. Ifølge ham havde de jo selv valgt jobbet. Men da han selv fik job bag kassen, fandt han ud af, hvad det dårlige humør skyldtes. Det skriver han om i et debatindlæg i Berlingske.

Efter Mikkel Haagerup havde arbejdet længe nok til, at han ikke længere skulle gå rundt med ”Ny i job”-badge, opdagede han for alvor, hvordan virkeligheden var bag kassen:

”Jeg begyndte at opleve kunderne på en ny måde. De fleste var stadig høflige og formelle, men der skulle ikke meget til, før kombinationen af en lang arbejdsdag og en udsolgt vare fik dem til at fare ud af deres gode skind. På mine to ugentlige vagter oplevede jeg oftere og oftere at agere skraldespand for kundernes stedfortræderfrustrationer.”

Han forklarer, at folk tit klagede over problemer, som han ikke havde mulighed for at gøre noget ved, derfor beklagede han sig ofte bare på butikkens vegne og tog ikke udbruddene videre personligt, men som tiden gik, mærkede han, at hans indstilling til jobbet ændrede sig, og han fik så småt sværere ved at finde smilet frem.

LÆS OGSÅ: Dårligt stillede dør tidligst

Især var det de uanmeldte jordskælv, der var mest ødelæggende for humøret i kassen. Når de anstændige kunder pludseligt blev uanstændige:

”Dem, som blev fornærmede, hvis man skiftede bonrullen, når det netop var blevet deres tur. De, som ikke forstod, at de ikke kunne få 1.000 kr. over beløbet, når kassebeholdningen kun talte 3.000. De, som ikke fattede, at man ikke kunne åbne en fjerde kasse, når butikken kun var udstyret med tre.”

Mikkel Haagerup ved, at det er de færreste, der lader deres frustrationer gå ud over kasseassistenten, så forklarer det dog er de få, der ødelægger det for de mange.

”De dårlige oplevelser smitter af på kassepersonalets humør. Om ikke direkte, så indirekte.”
Selvom det er noget tid siden, at Mikkel Haagerup forlod jobbet bag kassen, kommer han med en opfordring til alle, så stemningen mellem kunde og ekspedient bliver bedre:

”Næste gang du møder en mut kasseassistent, så prøv normativt at smile til vedkommende. Måske bløder personen bag kassebåndet lidt op. Måske vil et lille smil syne frem på ekspedientens læber. Et smil, der vil bestå, indtil personen igen skal lægge ører til idioternes frustrationer.”

Tænker du over, hvordan du behandler servicemedarbejdere i butikker?

Berlingske
 
Tags: