Derfor køber du altid mere end forventet i IKEA

Derfor køber du altid mere end forventet i IKEA

De fleste mennesker har prøvet at tage i IKEA for at købe et nyt spisebord, og så kommer man hjem med tre lamper og otte glas oven i hatten.

Det er ikke tilfældigt, at man mange gange køber meget mere end man ville, når man er i IKEA. Det siger Allan Penn, USCL Bartlett School of Architecture, der forsker i, hvordan b.la. IKEA bruger arkitektur til at fremme deres salg.

LÆS OGSÅ: Kunde anmelder Bilkas indkøbsvogn

Men det er ikke tilfældigt, at man ofte kommer til at købe for meget i IKEA, siger Allan Penn, UCL Bartlett School of Architecture, som forsker i, hvordan blandt andre IKEA bruger arkitektur til at fremme deres salg.

Overfor magasinet Time fremhæver han, at IKEA har opbygget deres varehuse som labyrinter, hvor man skal følge en sti for at komme til kassen med sine ting.

Den metode fremmer salget af tre årsager:

Labyrinten er som at gå rundt i et katalog, hvilket øger vores købelyst.
 
Følelsen af at blive taget i hånden og guidet rundt gør, at vi overdrager vores shopping-oplevelse til IKEA, og lader dem tage beslutningerne for os.
 
Hvis vi ser noget interessant undervejs, vil vi hellere lægge det i vognen med det samme end at gå hele vejen tilbage senere.

Har du oplevet at købe mere end du ville, da du var en tur i IKEA?

MX.dk
Tags: 
Nøgleord: