Derfor skal du droppe kaffen, hvis du sover for lidt

Derfor skal du droppe kaffen, hvis du sover for lidt

image title: 
Foto: Chayathon Wonganuchitmetha/123rf.com
Kaffe kan ikke redde dig, hvis du flere dage i træk har sovet for lidt. Koffeinen mister nemlig sin opkvikkende effekt, når dit søvnunderskud bliver for stort. Det skriver Livescience.com ifølge Videnskab.dk.

Forskerne, der står bag de nye fund, inkluderede i deres forsøg 48 personer, som fem dage i træk kun fik fem timers søvn. To gange om dagen fik forsøgspersonerne enten placebo eller 200 milligram koffein, som omtrent svarer til den mængde koffein, der findes i en stor kop kaffe.

Efter tre nætter begyndte deltagerne at præstere dårligere i tests, ligesom deres opmærksomhed blev svækket - også selvom de havde fået koffein.

“Disse resultater er vigtige, fordi koffein er en stimulant, som ofte bliver brugt til at modvirke de negative effekter i perioder med manglende søvn. Resultaterne i dette studie peger på, at den samme daglige dosis koffein ikke er nok til at forhindre faldet i ydeevnen over flere dages manglende søvn,” siger Tracy Jill Doty, der er adfærdsbiolog ved Walter Reed Army Institute of Research i Silver Spring, Maryland, USA, og som står bag studiet, til Livescience.com.

LÆS OGSÅ: Risiko for kraft stiger med varme drikke

Deltagerne sov i løbet af forsøget i laboratoriet i en uge, og de fik hver dag koffein eller placebo klokken 8 om morgenen og igen ved middag.

Herefter skulle deltagerne igennem en række tests af humør, reaktionstid, årvågenhed, kognitionsevne og reaktionstid. Forskerne fandt, at de, der fik koffein, præsterede bedre de første to dage, men efterfølgende dalede deres præstationsevne.

Det viste sig også, at koffeingruppen følte sig mere irriteret efter to dage end de, der ikke fik koffein.

Resultaterne er endnu ikke offentliggjort, men er netop blevet præsenteret på konferencen Sleep 2016, som finder sted i Denver.  

Hvad gør du, når du skal kvikke dig selv op?

BT
Tags: