Derfor skal hastigheden ikke sættes op på disse veje

Derfor skal hastigheden ikke sættes op på disse veje

image title: 
Foto: Hieng Ling Tie/123rf.com
Jo hurtigere du kører, jo flere ulykker med personskader vil dette medføre, især på de dårlige veje, hvor vejtræer og grøfter udgør ekstra fare.
 
Dette er blandt konklusionerne i Vejdirektoratets evaluering af 18 forsøgsstrækninger landet over, hvor hastighedsgrænsen siden 2011 er blevet sat op fra 80 til 90 kilometer i timen.
 
Ifølge områdechef i Vejdirektoratet, Sune Impgaard Schou, bør hastighedsgrænserne ikke stilles efter vejens overordnede type, men vejen lokale forhold.
 
”Det er vores læring af det her forsøg, at vi skal være særligt opmærksomme på veje, der ikke er bygget til højere hastighed, som så enten skal forbedres trafiksikkerhedsmæssigt eller have en lavere hastighed, siger han.
 
Forsøget har også vist, at ulykkerne på de tilstødende veje stiger, når hastigheden sættes op på motortrafik-og landeveje.
 
LÆS OGSÅ: Købte barnesæde til far frem for at give ham en bøde

”Det skyldes, at bilisterne ikke har været så gode til at komme ned i fart efter de 90 kilometer i timen, så her er der også behov for nogle trafiksikkerhedsmæssige tiltag,” siger Sune Impgaard Schou.
 
Denne evaluering kommer på et tidspunkt, hvor et flertal i Folketinget i starten af maj skal vedtage et lovforsalg fra regeringen, der vil sætte hastigheden på flere motortrafikveje op til 100 kilometer i timen.
 
Derfor vælger transportminister, Hans Christian Schmidt, også at fokusere på forsøgene på de bedste veje, hvor det overordnet er gået fint.
 
”Jeg vil nu præsentere rapporten for partierne i den grønne forligskreds, så vi kan drøfte perspektiverne, herunder muligheden for at sætte hastigheden op på yderligere strækninger, siger han i en pressemeddelelse,” siger Hans Christian Schmidt.
 
Hvad mener du? Skal hastigheden sættes op eller er det for farligt?
 
DR
Tags: