Derfor spiser du, selvom du ikke er sulten

Derfor spiser du, selvom du ikke er sulten

image title: 
Foto: schum45/123rf.com
De fleste kender fornemmelsen af, at lige have spist frokost, men kort efter bliver lækker sulten og får lyst til en lille snack.

Det kan være problematisk, hvis du forsøger at tabe vægt. Det er derfor vigtigt, at du ikke falder i, og lader dig forføre at chokolade, nødder og sodavand.

Men hvis det skulle ske, er det vigtigt du spørger dig selv, før du spiser, hvad du egentlig har brug for. Din krop bliver ofte snydt af din krops signaler, og tolker det som sult, der skal tilfredsstilles med søde sager.

Til dette kan nedenstående tjekliste benyttes:

Du er tørstig:
Det kan måske lyde banalt, men det er ret effektivt. Et stort glas vand kan altså hjælpe på sukkertrangen. Tørstsignaler bliver ofte forvekslet med sult, og det er derfor vigtigt at drikke rigeligt med vand

LÆS OGSÅ: Liste: Få en bedre morgenrutine

Dit blodsukker er ustabilt:
Har du spist for lidt, fået for lidt protein eller måske endda sprunget et måltid over? – så oplever du nok sukkertrang. Det er derfor en god idé at have et æble med for at stimulere blodsukkeret.

Du mangler søvn:
Søvnmangel betyder, at din krop har brug for ekstra energi. Så for at undgå at du skal drikke Redbull og cola, for at holde dig i gang, anbefales der, at du får den rigtige mængde søvn, så du føler dig frisk og veludhvilet. Der kan suppleres med en eftermiddagslur.

Du keder dig:
Mange mennesker kan have tendens til at spise, når de keder sig. Det er derfor vigtigt, at du foretager der noget andet, så som at gå en tur, se en film eller lignende. Du afleder altså din opmærksomhed fra sukkertrang.

Du er stresset:
Det er bevist, at når man er stresset spiser man mere og oftere. Det skyldes, at når vi spiser, så bliver vi afslappende samt afstressede. Du skal derfor sørge for at tage nogle pause i løbet af dagen.

Hvilke punkter kunne du genkende?
Tags: