Det essentielle begreb for webshopejeren

Det essentielle begreb for webshopejeren

At drive webshop er for mange en drøm, mens det for mange andre er en realitet. Ligegyldig hvilken position man sidder i, er det ikke usandsynligt at begrebet ”logistik” er noget man kender til, men måske også et område man ikke mestrer til punkt og prikke. I alt beskedenhed er dette en kæmpe fejl, eftersom der ligger rigtig meget værdi i at have styr på sit logistikled, og i princippet kan være hele forklaringen på succes eller fiasko. Lad os forklare.
 

Logistik er alfa og omega

Lager, indløb, fragt og et overordnet overblik er blot nogle af de områder man berører inden for logistik, og har man ikke helt styr på dette led, kan det være svært at skabe en profitabel e-shop. Spørgsmålet lyder ikke på hvorvidt om man kommer til at give en øre eller to for meget for sine papkasser engros, men rettere man kender til logistikprocessen, og ved hvor og hvordan der kan optimeres for skabe sorte tal på bundlinjen.

Lager: Få skabt et overskueligt lager, hvor der er struktur og der nemt kan uddelegeres opgaver til eventuelle lagermedarbejdere, uden det bliver komplekst og overskueligt. Det er ikke kun indehaveren eller lagerchefen der skal forstå strukturen, det er alle i virksomheden som har en berøringsflade med lageret, der skal forstå hvad der foregår – og endnu vigtigere kan forklare det.

Indkøb: En helt central del af at drive e-shop er naturligvis indkøbsledet. Har man ikke styr på denne del, fordi man enten køber for dyrt, ulogisk eller forkert kan det skabe store lagerbindinger, der ikke ligefrem påvirker omsætning eller bundlinjen positivt. Derfor er det afgørende med et tæt samarbejde mellem lager og indkøb, sådan der hurtigt kan spores hvilke produkter der mangler i butikken.

Fragt: Har man gode fragtaftaler kan virkelig skille sig ud – omvendt kan man også sige, har man dårlige og standardfragtaftaler, vil det blive svært at være konkurrencedygtig på et generisk produkt, eftersom større butikker vil have nogle stordriftsfordele, og kunderne er lidt ligeglad med hvor de køber, men ønsker blot den bedste pris og hurtigste levering. Har man høje omkostninger på fragt, er det svært at give den bedste pris, hvilket gør at det i høj grad kan betale sig at gøre noget ud af at holde dem så lave som muligt.

Dette er nemmere sagt end gjort, men der findes flere måder hvorpå man kan indgå en forhandling. Det kan også være at det giver mening at benytte sig af et lagerhotel, for at flytte volumen en smule, og dermed sikre en mere gunstig aftale.



 
Tags: