Din morgenmad giver dig sukkerchok

Din morgenmad giver dig sukkerchok

image title: 
Foto: Panya Piyaprakongsri/123rf.com
Det kommer for de fleste ikke som nogen overraskelse, at vi i Danmark er hyppige brugere af sukker. Faktisk får fire ud af 10 voksne for meget sukker ifølge Fødevarestyrelsen.

Cirka 10 procent af sukkerindtaget kommer fra sukkerfyldige morgenmads- og mælkeprodukter.

Men simple retningslinjer kan dog gøre morgenmadsindkøb lettere at gennemskue, hvis man vil nedbringe sukkerindtaget.

Diætist Maria Felding har forneden udpenslet tre overordnede retningslinjer, når man handler morgenmadsprodukter:

”Det letteste er at gå efter tre regler: Varen skal have fuldkornslogoet, den skal indeholde maksimum 10 procent sukker og minimum 10 procent fibre. Det er de nemme hovedregler. Og så skal du ignorere alt, hvad der står på forsiden,” forklarer Maria Felding.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du friturestege dine grøntsager

Miljø- og Fødevareministeriet har udarbejdet en opgørelse over forskellige morgenmadsprodukters indhold af kalorier, tilsat sukker, kostfibre og fedt, og her svinger indholdet. Der er især store udsving ved mysli.

Trine Enevold Grønlund fra Fødevarestyrelsen understreger, at man som udgangspunkt kan gå efter Nøglehulsmærket, da man her kan sikre sig, at produktet indeholder mindst 55 procent fuldkorn og mindst seks gram kostfibre per 100 gram.

Husker du at tjekke sukker- og fedtindholdet?

MX 
Tags: 
Nøgleord: