DSB har taget overpriser i årevis

DSB har taget overpriser i årevis

image title: 
123RF.com / Francis Dean
Rejsekortets fordele og ulemper har længe været debatteret blandt danskerne. Nu kan Søndagsavisen fortælle, at DSB siden 2011 har krævet overpris fra en lang række danskere. DSB anslår selv, at omkring 5000 danskere er blevet berørt af fejlen, hvilket vækker bekymring hos Lone Fruerskov, der er afdelingschef i Forbrugerrådet Tænks magasin Passagerpuls:

”Det er stærkt bekymrende, at det system, der er sat i værk for at kontrollere passagererne, i de her tilfælde er årsag til, at kunden betaler for meget. Der er tale om et tillidsbrud, når man som passager ikke kan regne med, at man betaler en korrekt pris,” siger hun til Søndagsavisen.

LÆS OGSÅ: Direktører beholder job trods stor fratrædelsesløn

Fejlen skyldtes, at kontrollørerne havde fejlindstillet deres kontrolmaskiner, så de var sat til en højere takst zone end den gældende. Pendlerne har derfor måtte betale for flere zoner end de egentlig har brugt.

Faktisk påpegede DSB’s kundeambassadør allerede i efteråret 2015, at der var problemer med Rejsekortet, men de danske pendlere måtte stadig betale overpris indtil i dag, hvor DSB har indført flere initiativer for at stoppe yderligere overbetaling.

”Der er tale om et problem, som berører en meget lille promille af vores passagerer, men vi tager det selvfølgelig altid alvorligt, når der sker fejl, som påvirker vores kunder. Derfor har vi også stort fokus på at rette op det,” fortæller Aske With-Knudsen, der er chef for forretningsudvikling hos DSB.
 
Er Rejsekortet stadig en god ide, og er det okay, at det har taget så lang tid, før DSB har gjort noget ved problemet?

Kilde: Søndagsavisen
Tags: 
Nøgleord: