DSB-passagerer venter længe på erstatning

DSB-passagerer venter længe på erstatning

image title: 
Foto: Francis Dean/123rf.com
DSB har haft en behandlingstid på op til to måneder på kundeklager om forsinkede tog. DSB’s salgschef, Christian Linnelyst erkender, at det er alt for meget.
 
Du har krav på at få kompensation, hvis dit tog er mere 30 minutter forsinket, enten i form af økonomisk kompensation eller en helt ny billet.
 
LÆS OGSÅ: Københavns kommune giver bøder for ufuldendt vejarbejde
 
Linnelyst forklarer den lange behandlingstid med, at der er sket utallige helt uventede og skelsættende hændelser i det forgangne år: “Der var flere personpåkørsler, der har været signalproblemer, og der har været en bombetrussel, som alene genererede mellem 2000 og 4000 sager. Den slags kan vi ikke planlægge”, konstaterer han.
 
Det lader til, at DSB har været mere end bare lidt uheldige. Der har nemlig også været en ændring af en EU-forordning som har resulteret i, at selskabet ikke længere kan afvise klagesager som omhandler forsinkelse på baggrund af eksempelvis dårligt og stormfuldt vejr.
 
LÆS OGSÅ: Udenlandske fartsyndere straffes i Danmark – og omvendt
 
“Hvis der er storm, og der vælter et træ ned over skinnerne, så har vi tidligere kunnet sige, at det skyldes force majeure (at man bliver fritaget fra noget, grundet en ekstraordinær situation som man ikke har kontrol over, red.) og at vi derfor ikke kunne udbetale erstatning. Det kan vi ikke længere, og det har givet et øget tryk”, forklarer Linnelyst.
 
Men DSB gør alt hvad de kan for at bringe behandlingstiden i bund: “Det korte budskab er, at man skal have lidt tålmodighed. Vi har sat ekstra mandskab på og gør alt, hvad vi kan for at indhente det tabte. Og der er ikke nogen, der bliver glemt”, forsikrer han.
 
Hvad mener du om den meget lange behandlingstid hos DSB? Godtager du deres forklaring?
 
TV2

Tags: 
Nøgleord: