DSB straffer lovlydige kunder

DSB straffer lovlydige kunder

image title: 
Foto: Francis Dean/123rf
Den 9. februar stoppede salget af det pap-klippekortet til tog og bus, og siden da har kunder måttet benytte sig af moderne teknologi såsom mobilklippekort eller mobilbillet, hvis de skal en tur med det offentlige.


LÆS OGSÅ: DSB-passagerer venter længe på erstatning 


De nye forhold har imidlertid ikke øget DSB’s forståelse for, at telefoner kan løbe tør for strøm. Sker det, at din mobil går ud, og at du derfor ikke kan fremvise kort eller billet, straffes du således med 750 kroner i afgift – også selvom du efterfølgende kan fremvise din gyldige billet. Kun hvis du har DSB’s periodekort, kan du få nedskrevet din afgift til 125 kroner, som er standardgebyret for et ”glemt” periodekort.


Ekspert i kunderelationer og ekstern lektor på CBS, Per Østergård Jacobsen, har ikke meget til overs for DSB’s fremgangsmåde.


”Det viser, at DSB er ligeglade med deres kunder, når de gør det endnu mere bøvlet og dyrt at være pendler. De kan sige, at det er kundens eget ansvar at have strøm på sin mobil, men nu er iPhones ikke berømte for deres evne til at holde strøm. Måske ser de det som en pengemaskine,” siger han til metroxpress.


LÆS OGSÅ: DSB snydes af frække kunder


Liberal Alliances transportordfører, Villum Jensen, er enig.


”Når selskaberne introducerer disse billetløsninger – også for at spare ressourcer – så må de også tage risikoen på anstændig vis, hvis passagererne kommer uforskyldt i klemme,” siger han til metroxpress.
 

Hvordan mener du, at DSB bør håndtere kunder med mobiltelefoner, der er gået ud? 


TV2

Tags: 
Se debatter