Ekspert: Demokrati frem for anti-radikalisering

Ekspert: Demokrati frem for anti-radikalisering

image title: 
Foto: kzenon/123rf
Regeringen vedtog for nyligt en anti-radikaliseringsplan, og det er på baggrund af denne, at Aarhus Kommune har fremsat et forslag om, at folkeskolen skal undervise elever helt ned til 4. klasse i radikalisering, terrorisme og ekstremisme.
 
Jens Bruun, som er lektor på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet, ønsker ikke at kommentere på det konkrete forslag, men han vil dog gerne forholde sig til emnet generelt:
 
”Generelt vil jeg mene, at det ikke virker særlig nødvendigt med en decideret målrettet anti-radikaliseringsstrategi over for samtlige børn ned til 4. klasse. 99,99 procent af eleverne er jo ikke i nærheden af at blive eller være radikaliserede” siger han til Ritzau og fortsætter:
 
”Det er naturligvis umuligt at være imod undervisning i demokrati, men den undervisning skal ikke tænkes som forebyggelse eller problemløsning, men som noget vi praktiserer, fordi det er samfundets og skolens fundament”.
 
Indtil videre er forslaget blot på tegnebrættet, men Bünyamin Simsek (V), der er rådmand for børn og unge i Aarhus Kommune, forklarer, at idéen med det særlige undervisningstilbud er at få fat på børn og unge, inden de hverves af ekstremistiske grupper.
 
Hvad mener du, at man bør gøre for at forhindre radikalisering blandt børn og unge?
 
DR