Eksperter: Undervisning skader småbørn

Eksperter: Undervisning skader småbørn

image title: 
Foto: Brainsil/123rf.com
Undervisning bliver i stadig større grad en del af hverdagen i daginstitutionerne, hvor børn helt ned til to år undervises i forskellige ting. Det fortæller Ida Kornerup, der forsker i daginstitutioner ved Professionshøjskolen UCC, til Politiken:

”Vi har observeret samlinger i daginstitutioner, hvor toårige børn bliver hørt i, hvad deres navn begynder med. De bliver også trænet i farver og tal og skal svare enten i kor eller enkeltvis, mens pædagogerne så forventer, at alle de andre børn sidder stille. Det er aktiviteter, der ligner undervisning.”

LÆS OGSÅ: Kæmpebrøler: Børn risikerer at dø

Den form for læring er langt fra anbefalelsesværdig, hvis man spørger Dorthe Boe Danbjørg, der er formand for forældreorganisationen FOLA.

»Man skal ikke kunne redegøre for tal og bogstaver i toårsalderen. Vi er ikke imod læring og fokus på sprog, når det foregår som en naturlig del af hverdagen. Men børn skal ikke sidde og lære om tal og bogstaver. De skal lære at binde snørebånd og være en kammerat,” mener hun.

LÆS OGSÅ: Barnedåb ødelagt af tissekoner

Den holdning deler Ida Kornerup, der på sine besøg hos forskellige daginstitutioner har oplevet, at børnene begynder at kravle væk og bliver irettesat for det:

”Børnene oplever, at det, de gør, er forkert. Men de forstår jo ikke, hvad pædagogen har gang i. Det giver ikke mening for dem. Man kobler rigtig mange børn af,” siger hun.

I sidste måned iværksatte den forhenværende SR-regering et børneudspil med fokus på bedre læring, sproglig udvikling og en bedre overgang til skole.

Hvad mener du om undervisning i daginstitutionerne? Hvornår giver det mening decideret at begynde at undervise børn?

Politiken
Tags: