Eksperter vil gøre det dyrere at være bilist

Eksperter vil gøre det dyrere at være bilist

image title: 
Foto: Ekarin Apirakthanakorn/123rf
Hver gang danskerne i 2014 kørte en kilometer længere på togskinnerne, kørte de hele 26 kilometer længere på vejene.

Den udvikling er en række eksperter på transportområdet slet ikke tilfredse med.

Blandt de utilfredse forskere er Per Homann Jespersen fra RUC. Han bakkes op af direktør for DTU Transport, Niels Buus Kristensen.

LÆS OGSÅ: Flertal på Christiansborg vil have højere fartgrænser 

Begge er de fortalere for det såkaldte roadpricing, hvor bilister via avancerede GPS-løsninger betaler per kørt kilometer.

De siger til Ingeniøren, at målet om en reduktion af CO2-udledningen på 40 % bliver umulig at nå, hvis der ikke gøres noget fra politisk side.

Udviklingen går da også stik imod det grønne forlig om transport, som samtlige partier i Folketinget med undtagelse af Enhedslisten indgik i 2009.
Det får dog ikke Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn, til at skælve.

”Målet fra 2009 er en politisk vision, der bestemt er ambitiøs. Der er tale om et langt sejt træk, og ikke noget der viser sig over en kortere årrække. I den sammenhæng er der ikke langt fra 2009 til 2015,” siger han til TV2 News.

LÆS OGSÅ: Afsløring: Her holder fotovognene 

Han antyder samtidigt, at der allerede gøres nok for at få flere over i den kollektive trafik:

 ”Vi har investeret i en togfond, letbaner, bedre busser - i det hele taget bedre kollektiv trafik. Men jeg medgiver da, at det havde været endnu bedre, hvis vi havde fået endnu flere over og bruge den kollektive trafik,” siger han.


Hvad mener du, politikerne bør gøre for at få flere over i den kollektive trafik?

TV2 
Tags: