Forsker afliver kendt søvnmyte

Forsker afliver kendt søvnmyte

image title: 
Foto: siraphol/123.rf.com
Den engelske søvncoach Nick Littlehales har gjort det til sin levevej at vejlede sportsstjerner i optimal restitution gennem søvn, men nu deler han også ud af sin viden til alle os andre.
 
Mandag udkommer han nemlig med den danske oversættelse af sin bog, ’Sov rigtigt’, hvor han gør op med tanken om, at man behøver otte timers søvn for at være udhvilet. I stedet introducerer han sin egen metode, som hedder R90.
 
Den går i korte træk ud på, at man tæller i søvnintervaller á 90 minutter frem for hele timer, fordi det tager kroppen 90 minutter at gennemgå de faste søvnstadier: mild døs, søvn, dyb søvn og til sidst REM-søvn.
 
Hvordan man fordeler sine søvnintervaller i løbet af ugen er mindre væsentligt, men det er vigtigt, at man samlet set når igennem cirka 35 søvncyklusser. Det svarer til et gennemsnit på fem intervaller hver nat, men det må gerne variere.
 
LÆS OGSÅ: Derfor "falder" du i søvne
 
Nick Littlehales slår til gengæld fast, at man skal stå op samme tid hver morgen, mens man derimod gerne må gå senere i seng, så længe man indhenter et søvninterval senere på ugen.
 
I praksis betyder det, at hvis man eksempelvis ikke når i seng til sit vanlige tidspunkt klokken 23, så bør man vente til klokken 00.30, men stadig stå op klokken 06.30. I stedet bør man kompensere ved at tage en eftermiddagslur på 90 minutter senere på dagen eller ugen.
 
Afslutningsvis pointerer Nick Littlehales, at man ideelt set bør forsøge at få den ideelle søvnmængde, altså fem søvnintervaller i træk eller 7,5 timers søvn, mindst fire gange om ugen.
 
Synes du, metoden lyder som noget, almindelige mennesker kan overholde? 
 
BT
 
Tags: 
Nøgleord: