Gymnasieelev: Karakteren definerer mig

Gymnasieelev: Karakteren definerer mig

image title: 
Foto: ximagination/123rf.com
Karaktergennemsnittet på de videregående uddannelser når hvert år nye højder, og på nogle uddannelser kan man endda kun forvente at blive optaget, hvis man har et karaktergennemsnit fra gymnasiet på mere end 12,0.
 
Det store krav til gode karakterer har da også forplantet sig hos de mange gymnasieelever rundt omkring i landet, og Kiri Jo Ginnerup – der netop er sådan en – har i et debatindlæg i Berlingske sat spørgsmålstegn ved udformningen af vores uddannelsessystem:
 
”Kravet om den gode karakter er vigtigere end kravet om nysgerrighed og fordybelse. Karakteren bliver så vigtig, at mange vælger den sikre vej uden risiko for fejltrin.”
 
LÆS OGSÅ: Komma er et ubrugeligt grammatik-tegn
 
Den unge studerende fortæller blandt andet, at det i hendes klasse ikke er unormalt at se elever febrilsk google lettilgængelige pointer og svar fra internettet for på den måde at gøre sig bemærket hos læreren og dermed score en højere årskarakter. Og det er altså ikke kun de dovne drenge på bagerste række, men lige så meget stræberpigerne på forreste række, der benytter sig af den taktik, understreger Kiri Jo Ginnerup. 
 
Hun ved også godt, at gymnasiekaraktererne ikke betyder noget, når hun om nogle år er i gang med en videregående uddannelse, men alligevel har de stor indflydelse på hendes hverdag:
 
”Lige nu føler jeg ligesom flere af mine medstuderende, at jeg er defineret af det lille tal. Det tal bestemmer ikke bare mine muligheder de kommende år, men definerer mig også som person. Jeg undrer mig over, at karaktererne kan spænde ben for det vigtigste ved uddannelsen i gymnasiet – nysgerrigheden.”
 
Hvad bør ændres i det danske uddannelsessystem for at undgå karakterræset?
 
Berlingske

Tags: 
Nøgleord: