Hader du også at løbe? Her er alternativet

Hader du også at løbe? Her er alternativet

image title: 
Foto: kurhan/123rf.com
Det viser sig nu, at det er ligeså effektivt at cykle i et højt tempo som at løbe og samtidig skånsomt for både knæ og ankler.

Mange danskere nyder en løbetur i ny og næ. Nemlig omkring hver tredje voksne dansker løber regelmæssigt, og det må siges at være en billig, effektiv og fleksibel form for motion.

Men de fleste af os kender godt følelsen af at skulle afsted. Det kan ofte være det sværeste. I stedet kan du med god samvittighed hoppe op på jernhesten, mener Henrik Duer, som er træningsfysiolog og undervisere personlige trænere.

”Du kan sagtens få den samme konditionsmæssige effekt ved at cykle som ved at løbe,” siger han.

Hvis man er vant til at løbe i en halv time tre gange om ugen, kan man opnå samme træningseffekt ved at cykle i en halv time tre gange om ugen, mener Henrik Duer.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du ikke hade regnvejr

Cykling er både godt for fedtforbrændingen og for konditionen – så længe man træder godt til.

”Hvis du har medvind og bare cruiser derudaf giver cykling ikke meget, men hvis du cykler i en halv time i et tempo, hvor du får pulsen ligeså højt op, som når du løber i en halv time, er den konditionsmæssige effekt den samme,” siger Henrik Duer.

Hvis man har lidt ekstra kilo på sidebenene, kan cykling være et godt alternativ, da det skåner forskellige led.

Overvægtige kan føle et ubehag ved at løbe, fordi det hele hopper op og ned, og man har en masse kropsvægt, man skal bære i hvert eneste skridt. Der kan cykling være en langt bedre løsning,” siger Morten Zacho, fysiolog på Center for Aktiv Sundhed under Rigshopsitalet.

Det er som oftest knæ, ankler og hofter, der bliver mest belastet ved løb, men dine ben bliver ikke belastet på samme måder, når du sidder på en cykel.

Kunne du overveje at tage en cykeltur i højt tempo?

BT 
Tags: