Har din virksomhed godt omdømme?

Har din virksomhed godt omdømme?

Godt omdømme er alfa og omega for en virksomhed, og dårligt omdømme kan være virkelig skadeligt. Derfor er det relevant at vide, om ens virksomhed har et godt omdømme eller ej. Her skal vi se lidt nærmere på, hvilke parametre man kan måle omdømme ud fra.

Denne artikel indeholder annonceret indhold.


Omdømme er vigtigt

Omdømme er virkelig vigtigt for en succesfuld virksomhed, og det kan omvendt have stor negativ indvirkning, hvis omdømmet ikke er som det skal. Det er ikke sikkert, at man har fortjent dårligt omdømme, men det er alligevel en god ide at stikke fingeren i jorden og se hvad man kan gøre for at forbedre det indtryk kunder og potentielle kunder har fået af din virksomhed, uanset om det er godt eller dårligt. Der er nemlig altid en vej fremad og opad.

Omdømme er nemlig særligt vigtigt i dag, hvor vi i høj grad interagerer med virksomheder online, og sjældent har personlig kontakt med virksomheder som netbutikker og virksomheder, der sælger ydelser online. Derfor bliver omdømme vigtigere end nogensinde, og noget man i høj grad skal forvalte og påvirke online. Hvordan, skal vi kigge lidt nærmere på nu.


Hvad er din Net Promoter Score?

Det er meget vigtigt, at du følger med på din såkaldte Net Promoter Score. Dette er et tal, der handler om, hvor mange, der potentielt vil anbefale din virksomhed til andre potentielle kunder. Omvendt kan det også betyde det tal, der reflekterer, hvor mange, der ikke vil anbefale din virksomhed til potentielle nye kunder, men tvært imod tale negativt om din virksomhed. Derfor er det et vigtigt tal at holde øje med og indsamle data til, så du får et klart og realistisk billede af, hvordan din virksomhed bliver opfattet.

Din NPS - eller Net Promoter Score - bliver vurderet på en skala fra 0-10 eller 1-5 eller 7-9. Når der er afgivet svar, udregnes NPS ved at udregne hvor mange promoters i procent du har minus detractors i procent.

Hvad er en Promoter? En promoter er en, som man på dansk vil omtale som en ambassadør. Det er altså en, der har vurderet din virksomhed positivt og med stor sandsynlighed for, at hun eller han vil anbefale den videre. En detractor er en kritiker eller en person, der har vurderet din virksomhed negativt, og sandsynligvis vil tale dårligt om den til andre potentielle kunder. Imellem disse to yderpoler, har vi neutrale svar, der hverken er positive eller negative, og disse omtales som passive – disse medregnes ikke i NPS.
 

Få gode anmeldelser

En anden måde, at afgøre hvor godt omdømme din virksomhed har, er ved hjælp af anmeldelser. Vi er næsten blevet afhængige af anmeldelser online, og vi køber sjældent noget, uden at tjekke hvad andre mener. Derfor er dette meget vigtigt, da det gælder både ydelser og produkter, som man kan finde online. Som virksomhed er det vigtigt at få gode anmeldelser på nettet, fordi det er en stor del af virksomhedens omdømme. Derfor er det en god ide at tilrettelægge kundeservice og brugervenlighed, så brugerne vil give gode anmeldelser og derfor tælle med i promoterdelen af jeres NPS.


 
Tags: