Hedeture om natten

Hedeture om natten

Sponsoreret indhold skrevet i samarbejde med de sider, der linkes til.

Hedeture om natten kan holde folk vågne til langt ud på de små morgentimer og være årsag til kronisk søvnforstyrrelse. Når kroppen konstant føles varm og overophedet, kan det være rigtig svært at finde ro og hvile og man ender med at ligge og vende og dreje sig. Man kommer hurtigt til at føle, at man mister kontrollen over egen søvn, selve søvnkvaliteten daler, og grublerier over  hvordan man dog skal komme igennem en ny dag i underskud af søvn, kan skabe en ond cirkel, som det kan være svært at bryde.
 
Hedeture i overgangsalderen kan vare i en årrække og er potentielt en langvarig kilde til søvnforstyrrelse. Søvnen er et vigtigt fundament for kroppens generelle velbefindende og for vores døgnrytme. Får man ikke søvn nok eller bliver den afbrudt flere gange om natten, vil det påvirke livskvaliteten, herunder mental og fysisk sundhed. Det kan betyde, at det ikke kun bliver svært at komme igennem natten, men også den efterfølgende dag.
 
Lider du af hedeture og oplever du, at de spænder ben for din nattesøvn, kan det være en god idé, at du tager en snak med din læge om mulighederne for hormonbehandling eller naturpræparater.
 
Du kan også selv gøre noget for at mindske hedeture om natten. Ved at ændre livsstil kan mange mennesker selv være med til at forhindre, at hedeture opstår, mindske dem eller helt få dem til at forsvinde. Mange af de gevinster man får ved hormonbehandling og naturpræparater, kan man nemlig også opnå blot ved at spise sundt og få masser af motion. Det styrker skelettet og forebygger knogleskørhed, beskytter hjertet mod blodpropper og mindsker risikoen for gigt, forhøjet blodtryk og diabetes. Tilskud af Calcium og D-vitamin er også med til at styrke skelettet.
 
Nogle fødevarer kan være direkte med til at mindske hedeture, og så kan man jo lige så godt forsøge at få dem implementeret i kosten. Det gælder f.eks. fedtfattige mejeriprodukter, nødder, hørfrø, avokado, fede fisk, sojaprodukter og bælgfrugter. Omvendt gælder det om at undgå "triggere" – altså de fødevarer, der kan udløse hedeture eller ligefrem forværre dem:
  • Krydret og stærk mad
  • Alkohol – øl, vin og spiritus
  • Drikkevarer med koffein - kaffe, te og cola

Oplever du akutte situationer, både dag og nat, hvor du har brug for nedkøling her og nu, kan du anskaffe dig en kølepude som giver effektiv nedkøling på få øjeblikke og kan hjælpe dig med at finde ro og hvile. Kølepuden er også effektiv til at lindre hovedpine, migræne og udkørthed.

Er din krop følsom overfor temperatursvingninger, kan hedeturene ramme dig som lynet fra en klar himmel. Når det sker kan også gode vejrtrækningsteknikker være nyttige, og vil du gerne lære dem, kan du prøve at læse noget mere omkring yoga.
 
Et godt sted at starte er uden tvivl med kosten og motionen, og i løbet af 2-3 uger vil du forhåbentlig mærke en bedring i form af færre hedeture og at de ikke føles helt så voldsomme, når de endelig kommer.

Men for nogle mennesker fungerer disse ting bare ikke, så hvis du stadig har intense hedeture, der holder dig vågen om natten og sætter begrænsninger for din dagligdag på arbejde og hjemme, er der ikke andet for end at tage en god snak med egen læge om de forskellige muligheder.
 
Du kan også læse mere omkring hedeture hos Netdoktor her.

 
Tags: