Hverdagsting er dyrere for kvinder end mænd

Hverdagsting er dyrere for kvinder end mænd

image title: 
Foto: annefreeling/123rf.com
Kigger man eksempelvis på barbergel, hvor ingredienserne nærmest er identiske, så skal kvinderne alligevel betale næsten fem kroner mere for den samme mængde end mænd. Det samme gælder for skrabere fra Gillette og parfumer.
 
I december viste en rapport fra forbrugerombudsmanden i New York, at kvinder betalte 42 procent mere end mænd. Derimod var det kun gældende for mænd 18 procent af gangene.
 
”Det rammer en på retfærdighedssansen. Kvinder tjener i forvejen mindre end mænd. Det er kort sagt ikke cool, at der skal være en luksusafgift på at være kvinde,” lyder det fra styrelsesmedlem i Dansk Kvindesamfund Sara Ferreira ifølge Kristeligt Dagblad til Metroxpress.
 
Hos Forbrugerrådet mener man, at den danske detailhandel skylder danske kvinder en forklaring:
"Deres forklaringer er bestemt ikke overbevisende. Med de kvantum, de køber hjem, må forskellen være lille, og det kan ikke være dyrere at lave en skraber eller cykel i pink end i blå. Kvinder kan med rette føle sig snydt," fortæller cheføkonom Martin Salomon. 

LÆS OGSÅ: Bliver du snydt af disse tricks i supermarkedet?

Dog mener virksomhederne ikke, at produkterne kan sammenlignes direkte. Hos butikskæden Normal sælger man blandt andet Gillettes barberskum til kvinder for tre kroner mere, end Gillette barberskum til mænd, til trods for at produkterne er samme størrelse. Derudover tog man også mere for en pakke med fire Venus-barberblade til kvinder end Mach 3 til mænd.
 
”Jeg mener ikke, at de produkter, I har fundet, er sammenlignelige produkter. Eksempelvis er der forskel på indholdet af de to barbergeler. Det svarer til at sammenligne økologisk sødmælk og konventionel minimælk,” udtaler direktør Torben Mouritzen ifølge Kristeligt Dagblad til Metroxpress.
 
Hos Matas forklarer man, at den prisforskel, der er på flade barberblade på kvindeversionerne, er lavet efter kvindernes former. Om prisforskellen på parfume skriver informationschef Henrik Engberg:

"Indholdet i dufte og plejeprodukter til kvinder bærer præg af, at kvinder efterspørger mere komplekse produkter med flere aktive stoffer end mænd. Således er indholdet i umiddelbart sammenlignelige varer ofte væsentligt forskellige."

Forstår du virksomhedernes forklaringer, eller burde produkterne koste det samme?
 
Kristeligt Dagblad
 
Tags: