Inspiration: Bordtennis derhjemme og på kontoret

Inspiration: Bordtennis derhjemme og på kontoret

Sponsoreret indhold skrevet i samarbejde med de sider, der linkes til.

Uanset om du arbejder hjemme for tiden eller fortsat møder ind på kontoret for at arbejde, er det
vigtigt at finde optimale måder at holde pause på. Forskning viser, at de mest optimale pauser
faktisk er om formiddagen. Formiddagspausen kan gøre en forskel for din produktivitet og sundhed,
og derfor er den ekstrem vigtig.

Studier viser, at formiddagspauser er med til at mindske risikoen for hovedpine og rygsmerter samt
trætte og tørre øjne. Men hvordan holder du så den mest optimale pause? Det giver vi dig
inspiration til her.
 

Brug pausen på at få rørt dig

Det meste arbejde kræver, at vi sidder ned det meste af dagen. For ikke at sætte kroppen i tomgang,
bør du sørge for at holde aktive pauser. Dette kan gøres på mange måder, og en af dem er både
aktiv, underholdende og samværsskabende.

Du kan med fordel opstille et bordfodboldbord eller et bordtennisbord med bordtennisbat og
bordtennisbolde i hjemmet eller på kontoret. Herved kan du tage et slag bordtennis med kollegaerne
i pausen, eller du kan spille bordfodbold med børnene derhjemme.

Med en omgang bordtennis sætter du gang i blodgennemstrømningen i årer og muskler, hvilket
omsætter fedt og sukker. Dette er godt for velværen – men du får også masser af socialt ud af det.
Bordtennis er nemlig noget, de fleste kan finde ud af. Dermed er det en god, sjov og anderledes
måde at være sammen med kollegaerne eller familien på for en stund.
 

Hold pause efter 45 minutter

Undersøgelser viser, at din hjerne blot kan fokusere på den samme ting i 45 minutter i streg – og så
har hjernen brug for pause. Derfor gælder det om så vidt muligt at holde pause hvert 45. minut. Sæt
gerne en alarm, således tiden ikke flyver fra dig. Så snart alarmen ringer, skal du holde en mindre
pause på omkring 5-10 minutter.

Hent vand eller kaffe, gå lidt rundt, få frisk luft udenfor eller tag et slag bordtennis. Varierer
længden af pauser for at skabe en varierende arbejdsdag. Er dit arbejde fysisk krævende, vil den
mest optimale pause være ved at hvile dig et sted. Er dit arbejde derimod stillesiddende, er den mest
optimale pause ved at være aktiv.
 

Aftal pauser med kollegaer og kom væk fra skrivebordet

Det kan være fristende blot at blive siddende ved skrivebordet, når det er tid til at holde pause.
Dette er dog en dum idé, da du bør sørge for at bruge pausen på noget helt andet. Undgå at have
mad og vand på dit skrivebord, da dette blot frister dig endnu mere til at blive siddende.

Rejs dig i stedet op, hver gang du er sulten eller tørstig. Dette vil automatisk betyde, at du indlægger
flere mindre pauser i løbet af dagen. Det er også en god idé at lave aftaler med en eller flere
kollegaer om, at I holder pause sammen. Lav gerne pauseaftaler om formiddagen og eftermiddagen
for at få de mest optimale pauseindlæggelser. I kan med fordel aftale at lave små
udstrækningsøvelser sammen også. Dette vil være med til at højne jeres velvære – specielt ved
stillesiddende arbejde.

Skal du arbejde hjemme i disse tider? Så få gode råd her til dette.

 
Tags: