Kan du ikke sove? Disse ting gør du forkert

Kan du ikke sove? Disse ting gør du forkert

image title: 
Foto: Aleksey Satyrenko/123rf.com
Hvis du har problemer med at sove de anbefalede antal søvntimer, kan det skyldes du gør noget forkert. Vi har lavet en liste over nogle af de ting, der kan forværre din søvn.

Koffein
Koffein er en stimulans. Kaffe vil derfor forstyrre din søvn, og betyde at du får sværere ved at falde i søvn, samt at koffeinen måske vil vække dig i nattens løb. Man kan i stedet overveje koffeinfri kaffe.

Rygning
Rygere tror, at en smøg dulmer nerverne. Men en cigaret før sengetid gør mere skidt end godt. Nikotin er en stimulans, der gør det svært at sove.

Alkohol
Det er muligt, at et par genstande gør, at du falder hurtigere i søvn. Men til gengæld forårsager det, at du ikke rammer den dybe søvn, og i stedet vækker dig gentagne gange i løbet af natten.

LÆS OGSÅ: Din hjerne har også brug for ferie

Mad tæt på sengetid
Det føles ganske enkelt ikke rart at skulle falde i søvn med en fyldt mave. Men at spise for tæt på din sengetid kan også forårsage luft i maven eller et uroligt hjerte. Begge dele vil holde dig vågen.

Hold vinduet åben
Du har sikkert prøvet at vende og dreje dig, når det er sæson for de meget varme sommernætter. Det er bevist, at man falder hurtigere i søvn, og generelt får en bedre søvnoplevelse, når temperaturen er kølig.

Fylde blæren
Hvis du indtager for meget væske, før du går i seng, fylder du din blære - og så kan du se frem til hyppige ture på toilettet natten igennem.

Skænderi
Hvis du slutter dagen af med et raskt skænderi med din partner, tilføres hjernen stress, og så kan du ikke sove.

Hvilke af disse råd kunne du bruge?
Tags: 
Nøgleord: