Konverteringsoptimering- hvad betyder det?

Konverteringsoptimering- hvad betyder det?

Denne artikel indeholder annonceret indhold.

Det lyder måske kompliceret, men konverteringsoptimering er faktisk ikke så uoverskueligt, som mange tror. Alle virksomheder, der har en hjemmeside, bør derfor overveje, om de skal foretage en konverteringsoptimering. En optimering af konverteringen på din virksomhed eller webshop, kan nemlig føre til øget trafik og større fortjeneste. Er du er interesseret i, at din hjemmeside eller webshop skal klare sig endnu lidt bedre ude i verden? Læs med her for at blive klogere på, hvordan du kan konverteringsoptimere din hjemmeside.

En konvertering er det der sker, når en gæst på din hjemmeside eller webshop foretager sig noget som er positivt for din virksomhed. Det er selvfølgelig noget, som giver virksomheden højere omsætning. En konvertering kan derfor være et decideret køb af dine varer eller at du får en besøgende på hjemmesiden til at skrive sig op til et nyhedsbrev eller at en besøgende efterlader sine kontaktoplysninger. En konvertering er altså det, der sker online, når de besøgende går fra at være en passiv besøgende til at blive en kunde.

Hvad er en god konverteringsrate?

Konverteringsoptimering går ud på at få en besøgende på din hjemmeside til at gøre en bestemt handling, som f.eks. at købe en vare. Konverteringsraten er derfor et udtryk for, hvor mange af de besøgende, der går hen og faktisk bliver til aktive kunder. Det kan være svært at sætte et bestemt tal på, hvad der er en god konverteringsrate, da det afhænger af, hvordan din hjemmeside eller webshop er udformet, og hvilke varer du sælger.

Hvis du sælger dyre varer, så vil de besøgende bruge længere tid og have brug for at tænke sig om, inden de beslutter sig for at købe. Dette er typiske besøgende, som kommer forbi din hjemmeside eller webshop flere gange uden at foretage sig noget. Hvis det derimod er en side, hvor man køber blomster, så kan du regne med et højere konverteringsrate. De besøgende kommer nemlig med en bestemt mission om at købe blomster lige nu og her.

Du måler din konverteringsrate på følgende måde:

Antal salg / antal besøg = konverteringsrate.

Hvis du har en hjemmeside med blogs og artikler, som ikke nødvendigvis går efter et salg, så skal du tage dette med i dine betragtninger, når du vurderer din konverteringsrate. Det vigtige er, at du hele tiden arbejder målrettet mod en konverteringsoptimering, sådan at du forbedrer din konverteringsrate.

Med konverteringsoptimering kan du stille og rolig øge din egen konverteringsrate. Der er flere tiltag du kan foretage dig på dine digitale platforme, for at få en bedre konverteringsrate. Du skal selvfølgelig også løbende følge med i trafikken på din hjemmeside og webshop for, at du kan vurdere, hvilke tiltag som virker og hvad som ikke virker. Det vigtigste ved at optimere sin konvertering, er selvfølgelig, at man får udnyttet den trafik, som man har på siden.
 

Hvordan øger jeg min konverteringsrate?

For at du skal få større konverteringsrate, og dermed også større salg i virksomheden, så skal du se nærmere på dine digitale platforme, og optimere den måde de er bygget op på. Målet er at få de besøgende til at foretage aktive handlinger, som på sigt giver din virksomhed større fortjeneste.

Hvis du øger din konverteringsrate, så giver det også mere mening for virksomheden, at bruge penge og ressourcer på anden markedsføring, da du faktisk vil få noget ud af den trafik det vil generere på dine sider.

For at optimere din hjemmeside eller webshop kan du se på, hvordan siden rent faktisk ser ud. Det er en god ide, at du får en fotograf til at tage professionelle billeder, som er unikke for din virksomhed. Det er også en god ide, at du får formidlet præcis, hvorfor kunden skal vælge dig, over alle de andre. Og vigtigst af alt få det sagt med få ord.

I dag er der stor konkurrence om kunderne, og kunden kan derfor vælge og vrage i en enorm online verden. Det er derfor helt afgørende, at du kan fremvise gode brugeranmeldelser og positive udtalelser fra tidligere kunder. Forbrugerne køber helst sine varer et sted, som de har umiddelbar tillid til, og hvor de føler sig godt varetaget fra start til slut. Hvis din hjemmeside kan formidle tillid og professionalisme, og samtidig underbygge dette med tidligere kunders erfaringer, så er sandsynligheden for at nye kunder vil komme strømmende stor.

Det kan være en god ide, at din virksomhed benytter sig af en ekstern specialist på konverteringsoptimering, som kan se på hjemmesiden og webshoppen med friske øjne. Det er vigtigt, at konverteringsoptimeringen bliver udført i samarbejde med SEO (søgemaskineoptimering) og selvfølgelig den almindelige markedsføring. Det hele handler om at få øget trafik på de digitale medier, som man selvfølgelig skal formå at konvertere til et decideret salg.

Det er vigtigt, at både layout, design, tekst og billeder står sammen om at formidle en virksomhed, som folk får lyst til at omfavne. Når konkurrencen er så stor som den er, så skal din virksomhed skille sig ud på en god måde.
 
 
Tags: