Metrobyggeriet: Forsinkelse og syv milliarder ekstra

Metrobyggeriet: Forsinkelse og syv milliarder ekstra

image title: 
Kirill Ryzhov/123rf.com

MT Højgaard er underleverandør, og hyret af hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) til at lægge fliser på vægge og gulve på perronerne i metrobyggeriet. Men der er nu opstået uenigheder mellem de to parter som gør, at metrobyggeriet i øjeblikket står stille, og Metroselskabet forsøger at finde en løsning.

”Grunden til at vi følger striden mellem CMT og MT Højgaard så nøje er, at det har nået et stadie, hvor projektet risikerer at blive forsinket. Det kan løbe op i syv måneder og endda vokse, hvis ikke striden og problemet bliver løst, og det er derfor, vi går ind i det nu, ” fortæller metroselskabets direktør Henrik Plougmann Olsen til Berlingske.

MT Højgaard er ikke de eneste, som hovedentreprenøren CMT er uenige med. CMT har også krævet syv milliarder kroner ekstra, for at færdiggøre metrobyggeriet, hvilket Metroselskabet har afvist.


LÆS OGSÅ: Sådan løser vi kontanthjælpsproblemet

Metroselskabets ejere består af Københavns Kommune (50 procent), staten (41,7 procent) og Frederiksberg Kommune (8,3 procent) og de sidder i intensive forhandlinger med CMT.

”Det er ikke helt usædvanligt i byggebranchen, at der opstår den her slags tvister. Det bekymrende er her, er at man (CMT red.) sætter et milliardstort projekt under pres, ” siger Henrik Plougmann Olsen til DR.

Berlingske Media kunne allerede sidste år fortælle, hvordan CMT’s likviditet var hårdt presset og i julen var det så alvorligt, at Metrosleskabet indvilligede i at låne hovedentreprenøren én milliard kroner.

”Jeg tror bestemt, det er muligt at finde en løsning på problemet, men man skal vælge den gode løsning. Man skal ikke lade sig true til en halvdårlig løsning, ” siger Henrik Plougmann Olsen til DR.dk.

Tror du, at metrobyggeriet bliver færdigt til tiden? 

DR

Berlingske

 


Tags: