Opfordrer denne reklame til vold?

Opfordrer denne reklame til vold?

image title: 
Foto: Cult
200.000 kroner. Så meget risikerer Cult A/S, der står bag den populære energidrik Cult, at skulle betale i bøde for en kontroversiel reklamefilm ved navn ”Cult Raw Energy – not for kids” fra 2009.

Reklamefilmen viser en ung teenagedreng, der går amok efter at have drukket den koffeinholdige drik. Blandt andet forulemper han forbipasserende på gaden, røver en kiosk og tisser ind ad en brevsprække.

Cult A/S bliver torsdag slæbt i retten af Forbrugerombudsmanden, anklaget for at have overtrådt en paragraf i markedsføringsloven.
”Vi vil nedlægge påstand om en bøde på 200.000 kr. for ulovlig markedsføring ved at have overtrådt den paragraf i Markedsføringsloven, der forbyder, at man i reklamer rettet mod børn og unge opfordrer til vold eller bruger voldelige virkemidler,” siger Katrine de Neergaard, souschef hos Forbrugerombudsmanden og procedør for Østjyllands Politi i sagen.

LÆS OGSÅ: Fitness World chokerer med ny reklame

Et centralt punkt i retssagen bliver, hvorvidt reklamefilmen rent faktisk henvender sig til børn og unge.

”Filmen er absolut ikke rettet mod børn og unge under 18 år. Det er og har aldrig været vores hensigt at markedsføre vores energidrik over for børn og unge. Vi har endda haft advarselstekst på emballagen i 17 år om det høje koffeinniveau i Cult, som ikke er egnet til bl.a. børn,” siger Brian Sørensen, stifter og ejer af Cult A/S.

”Jeg er af den klare holdning, at Cult opfordrer lige så lidt til hensynsløs adfærd og vold, som Rådet for Sikker Trafik opfordrer til at snakke i telefon, når man kører bil i deres reklamefilm,” tilføjer han og fortæller, at reklamen er udarbejdet med inspiration fra musikvideoer og actionfilm.

”Reklamefilmen er udarbejdet med inspiration fra musikvideoer og actionfilm, som er helt sædvanlige på tv. Hvis denne reklamefilm opfattes som ulovlig, bør en stor del af sendefalden også forbydes.”

Sagen vil komme for Retten i Aarhus på torsdag.

Du kan se reklamen HER

Hvordan tror du en reklame som denne påvirker unge mennesker? Er det i orden, at Cult markedsfører sig på denne måde?

BT
Tags: