Passagerer går glip af erstatninger for millioner

Passagerer går glip af erstatninger for millioner

image title: 
Foto: scanrail/123rf.com
Hvis toget er forsinket i mere end en halv time, har du mulighed for erstatning. Men det er kun hver anden dansker, som kender til dette, viser en ny undersøgelse fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk. Dermed går de rejsende glip af millioner af kroner.
 
DSB udbetalte knap seks millioner kroner i godtgørelse i 2014. Dette tal er langt fra DSB’s estimerede beløb, som ligger mellem 12 og 40 millioner, efter rejsetidsgarantien blev indført i 2006.
 
Ifølge direktør i Forbrugerrådet, Lars Pram, hænger det lave erstatningsbeløb sammen med, at DSB samt andre togselskaber ikke informerer deres kunder tilstrækkeligt.
 
”Med det lave kendskab og den ringe information, der gives om rejsetidsgarantierne, så vurderer vi, at passagererne kunne have fået flere millioner udbetalt i erstatning, hvis togselskaberne informerede bedre,” siger han.
 
”Det får vi ingen oplysninger om. Hvis der er forsinkelser, får man heller intet at vide,” fortæller Lone Kaufmann, som pendler mellem Falster og København.
 
LÆS OGSÅ: Denne frugt er kræft og diabtes' værste fjende

Ifølge chefen for forretningsudvikling, Aske Wieth-Knudsen, har DSB ikke forsøgt at skjule, at deres kunder kan få erstatning ved forsinkelser.
 
”Det er ikke sådan, at vi har gemt det af vejen eller puttet med det på dsb.dk,” siger DSB-chefen.
 
”Vi tager det alvorligt, når kundeundersøgelser viser, at kendskabet til rejsetidsgarantien er faldet fra 88 til 54 procent. Det betyder, at vi vil kigge på, hvordan vi kan forbedre informationen på det her område. Vi planlægger en plakatkampagne på alle stationer, og så vil vi på længere sigt øge informationen i forbindelse med salg af billetter,” siger Aske Wieth-Knudsen.
 
Vidste du at du kunne søge om erstatning ved forsinkelser? Eller er du blevet snydt som mange andre danskere?
 
mx.dk
Tags: 
Nøgleord: