Restituer hurtigere: Læs her hvordan

Restituer hurtigere: Læs her hvordan

Hvis du træner, kender du helt sikkert følelsen af at være træt i kroppen efterfølgende. Når ens krop er smadret, er det sværere at tage sig sammen til at komme af sted igen, og det ødelægger træningsrytmen. Derfor er det i din egen interesse at restituere hurtigere, og du får råd til det her.

Spis hurtigt efter træning

Et af de vigtigste ting du kan gøre efter træning for at restituere hurtigere, er at spise lige efter træning, eller så hurtigt du har mulighed for det. De første 30 minutter efter din træning er stoppet, er det såkaldte ”åbne vindue”, hvor din krop tager virkelig godt imod alt næring.
Du kan altså med fordel spise banan, drikke kakao, spise en proteinbar eller knækbrød med kødpålæg, da du har brug for proteiner lige efter træningen. Protein er nemlig med til at opbygge muskler og gøre, at du restituerer hurtigere.
Det er altså det første trin til at komme sig hurtigere, hvad enten det er en løbetur, styrketræning, en fodboldkamp, svømmetur eller noget helt andet, så gælder reglen om at spise så hurtigt som muligt.

Slap af

Når du har fået tanket dine depoter op efter træning, skal du huske på at få slappet godt af i kroppen. Hvis du skal restituere ordentligt, nytter det ikke noget at blive ved med at træne igennem eller være aktiv hele tiden.
Din krop har brug for at slappe af ordentligt, så dine muskler kan blive bygget op igen, efter du har nedbrudt dem gennem styrketræning for eksempel. Du kan slappe af på mange måder, hvad end du har lyst til og er i humør til.
Du kan slappe af ved at tage en lur. En lur kan både gøre dig mere frisk efterfølgende, ellers kan man risikere at være endnu mere smadret. Det kan gå lidt begge veje. Ellers er en god måde at slappe af på at ligge på sofaen og se serier. Det er en virkelig god måde at restituere på men også at koble af mentalt på.

Et godt trick

Et andet virkelig godt trick, som mange måske ikke kender til i forbindelse med at restituere, er at bruge en foam roller. Det er en form for et rør, der er polstret med skum og forskellige trigger points, der rammer alle de rigtige steder.
Du bruger altså foam rolleren ved at lægge dig ovenpå den og køre frem og tilbage. Det smarte er, at den kan bruges til hele kroppen, du skal bare bruge den forskelligt. Den er helt exceptionel til ømme muskler, og et must-have hvis du træner.
Der er mange forskellige slags foam rollers derude, og ikke alle er lige gode og hjælper dig med at restituere lige godt. Derfor kan du tjekke anmeldelser og test igennem, inden du køber en til dig selv. Hvis du er blevet inspireret til at ville købe en foam roller, så læs denne Foam roller test og bliv klædt godt på.
 
Tags: