Ryanair-image bløder – kunderne er ligeglade

Ryanair-image bløder – kunderne er ligeglade

image title: 
Foto: tupungato/123rf
Det irske lavprisflyselskab, Ryanair, der i lang tid har været i åben fejde med LO angående de ansattes arbejdsforhold, meldte i går endeligt ud, at de lukker og slukker for aktivitet i Danmarks næststørste lufthavn, Billund.

En måling foretaget af analysevirksomheden YouGov viser, at Ryanairs omdømme er blevet markant forringet efter at have lagt sig ud med de danske fagforeninger og den danske arbejdsmarkedsmodel.

LÆS OGSÅ: 16-årig dukkede mirakuløst op efter flystyrt

Målingen viser, at Ryanairs image er blevet dobbelt så dårligt, som det var ved årsskiftet, og flyselskabet har nu det ringeste omdømme blandt virksomheder i hele Danmark. Men selvom Ryanairs image bløder, så er interessen for flyselskabets billige billetter steget. Kommunikationschef for YouGov, Lars Gylling, har overfor Berlingske Business følgende vurdering af Ryanair:

”Ryanair har fået ekstremt meget omtale siden nytår, og meget af det har ikke været god omtale. Men selv om det rammer deres brand, slår det ikke igennem på forbrugernes købsintentioner. Det skader heller ikke nødvendigvis Ryanair, for deres forretningsmodel handler mere om lav pris end om et godt omdømme. Hvis det samme var sket for eksempelvis SAS, havde det været en katastrofe,” siger han.

Den holdning bakkes op af Jens Friis Jensen, der er turismeforsker på Roskilde Universitet:

”Når det gælder flytransport, er det i høj, grad prisparameteret, der afgør, hvem man flyver med. Det er muligt, at Ryanair har dårlige arbejdsvilkår, men i sidste ende vinder de på prisen,” siger han til Berlingske Business.

Lars Gylling fortæller endvidere, at de folk der reagerer negativt på Ryanairs måde at drive forretning på, i vid udstrækning alligevel ikke ville flyve med Ryanair.

Hvad mener du om lukningen i Billund? Er du villig til at gå på kompromis med de ansattes forhold for at kunne sikre dig en god pris på flybilletter?

Berlingske Business
Tags: 
Nøgleord: 
Se debatter