Så usundt er det at snooze

Så usundt er det at snooze

image title: 
Andriy Popov/123rf.com

Når du bliver vækket fra en dyb søvn tidligt om morgenen, kan det virke langt mere fristende at trykke på snooze-knappen og blive liggende under den varme dyne bare fem minutter ekstra.

”Behovet melder sig i det øjeblik, hvor kroppen vågner - og hvor den ikke har lyst til at vågne. Man kan finde tilfredsstillelse i at snuppe ti minutter mere. Det kan være dejligt at vide, at man lige kan ligge lidt længere. Hjernen får tilfredshed af den fornemmelse," fortæller søvnekspert og forfatter Michael Rasmussen fra Lehman og Partners til TV2.

Ifølge Michael Rasmussen er det meget usundt at udsætte dit vækkeur om morgenen.

”Der er ikke som sådan nogle helt klar statistik på området endnu, men jo mere ustabil, du er i din døgnrytme, desto mere snoozer du, og det er tit de yngre mennesker, der har en ustabil døgnrytme, ” fortæller Michael Rasmussen til TV2.

LÆS OGSÅ: Sådan kommer du af med mavefedtet

Det kan ifølge eksperten påvirke din hukommelse, koncentration og følelser, fordi du får mindre sammenhængene søvn i forhold til søvn uden afbrydelser.

”Det kan påvirke dine kognitive evner, da hjernen ikke fungerer lige så godt, som når den har fået meget søvn. Hvis du sover en halv time mindre, så vil din hjerne fungere dårligere, og det kan også påvirke hukommelsen, ” siger Michael Rasmussen.

På sigt kan det også have betydning for dit helbred. Du kan udvikle hjerte-kar sygdomme, diabetes 2, overvægt og få forhøjet blodtryk.
Derfor opfordrer søvneksperten til, at man straks forsøger at ændre denne vane.

”Jeg synes, at man skal tage en kold tyrker - så man kommer ud af vanen. Det kan man gøre ved at tænke: "Jeg sætter alarmen til det senest mulige tidspunkt, så jeg kommer for sent, hvis jeg snoozer mere" eller: "Jeg sætter mit vækkeur væk, så jeg ikke kan nå det". Så man er nødt til at stå op. Det er et spørgsmål om tilvænning, ” siger han.

Snoozer du om morgenen?

TV2


Tags: 
Nøgleord: