Sådan får du en bedre søvn

Sådan får du en bedre søvn

image title: 
Foto: Anton Maltsev/123rf.com
Hvis du ofte lider af søvnløshed og vender og drejer dig om natten så er du kommet til det rigtige sted. Læs med herunder og få otte god råd til bedre søvn.
 
1. Lad være med at drikke noget inden du går i seng
Har du en vane med at få ’en lille en’ inden du går i seng, skal du stoppe med det – selvom du mener, det får dig til at falde i søvn hurtigere. Risikoen for at vågne om natten bliver betydeligt større, og det vil være svært at falde i søvn igen.
 
Koffeinholdige drikke har samme effekt, og bør også blive lagt på hylden inden sengetid.
 
2. Begynd en søvnrutine og et søvnritual
At gå i seng på samme tid hver aften hjælper med at regulere dit indre ur. Regelmæssig søvn på bestemte tidspunkter vil få din krop til automatisk at begynde at lukke ned af sig selv omkring tidspunktet, du plejer at gå i seng.
 
Søvnritualer kan også hjælpe på det indre ur det kan være ritualer såsom at læse en bog eller tage et koldt bad inden sengetid. Hvis du laver dit ritual regelmæssigt, vil dette også få din krop til automatisk at lukke ned.
 
3. Se på din kost
Det er hverken godt at gå i seng på tom mave eller fuldstændig fuld mave. Ubehaget vil holde dig vågen over natten.
 
Gør derfor aftensmaden til det letteste måltid, og spis det et par timer før du går i seng. Prøv også helst at undgå stærk og tung mad, som kan vække dig med brystsmerter og driller med fordøjelsen.
 
4. Drop de dårlige vaner
Studier har vist, at kæderygere ikke føler sig ligeså friske efter en nats søvn, som en ikke-ryger gør. Og research har fundet ud af, at træning fire gange om ugen også vil forbedre din søvn drastisk.
 
Så drop de dårlige vaner og hop i træningstøjet, så får du også en bedre nattesøvn.
 
LÆS OGSÅ: Dusør for at finde par havde sex på bil 

5. Sov i et mørkt rum
Lys fortæller hjernen, at det er tid til at vågne op, og forsinker vores søvn ved at reducere frigørelsen af melatonin i hjernen.
 
Derfor er det bedst at sove i et helt mørklagt rum, og man skal sørge for at fjerne de elektroniske ting så de ikke forstyrrer.
 
6. Ryd op
Din hjerne opfatter mange ting, som du måske ikke lige selv lægger mærke til. Så for at få en bedre nattesøvn skal du prøve at fjerne alle distraktionerne, såsom bøger eller andre ting på sengen og lukke din computer og lægge den væk. Dette kan give hjernen ro til at slappe af, og vi kan falde bedre i søvn.
 
7. Skær ned på dine daglige lure
Den vigtigste søvn er vores nattesøvn, og dagssøvn gennem en lur kan godt være med til at ødelægge vores nattesøvn. Der er også andre, der lever af at sove det meste af dagen for at være oppe hele natten.
 
Et studie har vist, at ved at være oppe om natten og sove mere om dagen er du mere modtagelig over for kræft. Derfor er det anbefalet at drosle ned på lurene midt på dagen og vente med at sove, til vi går i seng om aftenen.
 
8. Færdiggør så meget af dit arbejde som du kan
En af grundene til søvnløshed er, hvis man har for meget arbejde og ens hjerne konstant bekymrer sig om dette, når du prøver at slappe af og sove.
 
Så prøv derfor at afslutte så meget af dit arbejde i løbet af dagen, så både din hjerne og din krop kan slappe af om natten.
 
Hvordan bliver din nattesøvn spoleret? Del dine erfaringer i debatten
 

Huffington Post
Tags: