Sådan får du styr på din sukkertrang

Sådan får du styr på din sukkertrang

image title: 
Foto: Ion Chiosea/123rf.com
Har du, ligesom mange andre danskere, lavet et nytårsforsæt, som går ud på, at du skal spise mindre sukker? - men du alligevel falder i og spiser et stykke kage?

De fleste kæmper mod denne daglige trang til lidt sødt, men det er der råd for.

Diætisten, Marissa Lippert, har her en række tips, som kan holde trangen under kontrol.

Hvis du er glad for slik og andre søde sager, så kan det være tæt på umuligt at leve helt uden. Men hvis du i stedet for at proppe sig med sukker, så skal du belønne dig selv tre gange om ugen med dit yndlings slik eller kage. Det giver dig noget, som du i løbet af ugen kan se frem til, og som du kan nyde ekstra meget, når du spiser det.

LÆS OGSÅ: Sådan kommer du af med mavefedtet

Hvis du i løbet af ugen ikke kan styre trangen, så vælg nogle sunde alternativer. Det kunne for eksempel grøntsager og guacamole, hvor der er masser af sunde fedtstoffer og vitaminer i. Det kunne også være en skål yoghurt med lidt chokolade til. Du får altså en dejlig mæthedsfornemmelse og masser af protetiner samt undgår at proppe dig med for meget sukker.

Husk dog, at lyt til din krop. Der er nemlig forskel på, hvilken slags sult du måtte have. Kan du klare trangen til sødt ved at spise et æble eller lidt nødder? Eller er du rent faktisk sulten, så kan en rugbrødsmad være lige sagen.

Hvad hjælper på din sukkertrang?

Aller Media 
Tags: