Sådan kommer du nemt i gang med træningen

Sådan kommer du nemt i gang med træningen

image title: 
Foto: Kzenon/123rf.com
Mange af os ved godt at træningsopstart kan være en hård nød at knække - enten starter man for hårdt op og brænder ud i løbet af en uge, eller også træner man for lidt og kommer aldrig rigtig ind i rytmen.
 
Vi vil prøve at komme nybegynderne i møde, og give nogle gode tips til opstart af træningen, så man ikke går kold i løbet af en uge og opretholder motivationen.
 
Sæt dig nogle mål
Det kan være en stor fordel at sætte sig nogle mål, da det holder motivationen oppe. Du skal bare huske på ikke at sætte målene for højt eller urealistisk, så du ikke møder dem. Start blødt op og øg målene i takt med at du bliver i bedre og bedre form.
 
Udfør nemme øvelser
I forbindelse med at sætte nogle mål har vi fundet 7 nemme og hurtige øvelser, der kan få dig i gang med træningen. Du kan derefter udevide dit træningsprogram, når kroppen er blevet stærkere.
 
Du kan se øvelserne i følgende video.
 
Inspirer dig af apps
Det kan være en fordel at kigge rundt efter enten nogle træningsapps eller hjemmesider, der kan hjælpe dig med at få overblik over træningen. Vi har samlet tre populære træningsapps her:
 
Endomondo
Endomondo er en klassisk app til at ’tracke’ ens træning og fremgang. Appen kan måle næsten alle sportsgrene og regner ud, hvor mange kalorier du har forbrændt, i hvilket tempo og hvor lang tid du har trænet.
 
Pact 
Hvis du har svært med motivationen og har hang til at skulke, kan denne app hjælpe dig på vej. Hver gang du ikke når dit mål for dit træningspas, bliver der opkrævet en bøde, og ligeså vil du modtage et beløb, hvis du gennemfører din træning – som kommer fra lommerne af de brugere der ikke har nået deres mål.
 
Workout Trainer
Denne app er til personer, der vil i form uden et træningscenter. Du kan skræddersy dit program til dine egne behov, og der vises videoklip af alle øvelserne.
 
LÆS OGSÅ: Flygtningebørn sendes direkte i danske skoleklasser

Få en aktiv hverdag
For at komme i gang med træningen er det en fordel at udnytte alle tidspunkter på dagen til at bevæge sig og være aktiv, hvilket også er en fordel, hvis man har en travl hverdag. Selv 5 minutters træning kan gøre den store forskel. Nedenfor kan du finde hjælpsomme øvelser, som du kan lave om morgenen lige inden du skal i bad.
 
Hvis du arbejder på kontor, kan du her finde øvelser du kan udføre ved skrivebordet.
 
Omlæg din kost
En anden motivationsfaktor for træne og blive sundere kan være at omlægge sin kost, hvor man undgår de mere usunde fødevarer. Her kan det være en fordel, hvis du fjerner alt det forbudte i dine køkkenskabe og køleskabe for at undgå fristelser.
 
Husk at hvile
Man bliver mere træt og udmattet, når man begynder at træne. Derfor er det også vigtigt, at man får sin søvn. Sørg derfor for at gå tidligt i seng, så du er frisk og udhvilet.
 
Hvad er dine bedste træningstips? 
Tags: