Sådan styrker du din hjerne!

Sådan styrker du din hjerne!

image title: 
Foto: Pixabay
Vinteren er på vej og det betyder kulde, regn og gråt vejr. Derfor er vigtigt, at du blandt andet får D-vitamin andre steder end fra solen. Vi giver dig her syv tips til, hvordan du kan styrke din hjerne og din mentale sunhed:
 
Omega-3
Omega-3 fedtsyre er essentielt for hjernens funktion og har en stabiliserende effekt på humøret ved for eksempel depressioner. Næringsstoffet findes i høj grad i fede fisk såsom makrel, laks og sardiner, men kan også findes i nødder og frø. Hvis ikke man er den store fiske-type, kan man få sin omega-3 gennem fiskeolie-tabletter.
 
B-vitamin og folinsyre
B-vitamin og folinsyre er specielt vigtige for vedligeholdelsen af nerveceller i hjernen. Hvis ikke man får nok af disse stoffer kan det i sidste ende medføre sløvhed, koncentrationsbesvær og dårlig hukommelse. Folinsyre findes i grønne grøntsager, fuldkorn, ølgær og nødder. 
B-vitamin findes især i magert kød, æg og mejeriprodukter som for eksempel ost. Næringsstoffet kan også fås som kosttilskud.
 
Aminosyre
Aminosyrer er vigtige byggesten for dannelsen af proteiner i hjernen. Proteiner er vigtige for opbygningen af immunforsvaret, og det kan give fornyet energi. Visse aminosyrer kan ikke dannes i kroppen, og må derfor tilføres med kosten. Det findes i alle former for protein såsom kød, fisk, æg, nødder og grøntsager.
 
Mineraler
Mineraler, især zink, magnesium og jern er vigtige for hjernens funktioner. Zink er blandt andet vigtig for hjernens kemiske reaktioner og opbygningen af et sundt immunforsvar. Zink findes i magert kød, østers, fuldkorn, græskarkerner og nødder. Magnesium findes i nødder, bælgfrugter, fuldkorn, grønne grønsager og soya. Jern findes i større mængder i uforarbejdet kød, lever, korn, nødder, grønne grønsager.
 
D-vitamin
Vitamin D er vigtig for både hjernens udvikling og knoglerne. Vitamin D får man fra sollys, men derudover kan næringsstoffet især findes i fed fisk.

Plantebaserede antioxidanter
Det er bedre at spise naturligt forekommende antioxidanter end at tage vitaminpiller, da for mange vitaminer kan være skadeligt. 
Frugt og grønsager indeholder antioxidanter, især bær, vindruer og mango. Herudover indeholder te og kaffe også antioxidanter.
 
Mikroorganismer
Forskning har påvist en forbindelse mellem bakteriefloraen i maven og det mentale velbefindende. Derfor er det vigtigt at opretholde en sund balance i maven, som man får ved at spise kost rig på de fødevarer, der nærer de gavnlige bakterier. Det gælder blandt andet frugtskind, sauerkraut, kefir og yoghurt.
 
Sørger du for at få de nødvendige mineraler og vitaminer gennem din kost?
 
TV2 Livsstil
Tags: